Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStoveland, Vegard Orheimeng
dc.date.accessioned2014-09-03T07:47:06Z
dc.date.available2014-09-03T07:47:06Z
dc.date.issued2014-05-15eng
dc.date.submitted2014-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/8400
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om det økonomiske samarbeidet mellom Det Bergenske Dampskibsselskab og den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig. Etter krigen ble selskapet etterforsket for landssvik av Bergen Politikammer. Ved å bruke saksmaterialet fra denne etterforskningen forsøker jeg å kartlegge omfanget av og omstendighetene rundt samarbeidet som fant sted. Politiet fant ut at selskapets direktør, Thomas Scheen Falck jr., blant annet hadde inngått transportavtaler med representanter for Nordag og Armee Oberkommando på vegne av BDS. Disse avtalene førte til at en av selskapets underavdelinger, spedisjonsavdelingen, utførte ulike fraktoppdrag for Nordag, og fraktet over 200 000 tonn sement for Armee Oberkommando, hvorav mesteparten ble brukt til å bygge den tyske ubåtbunkeren i Laksevåg. Omtrent 70 prosent av spedisjonsavdelingens omsetning og fortjeneste under okkupasjonen kan tilskrives oppdrag for tyskerne. Politiet mente at disse oppdragene hadde blitt utført frivillig og at det burde reises tiltale mot selskapet. Men statsadvokaten la vekt på at Falck også hadde gitt omfattende og betydningsfulle bidrag til illegal virksomhet under krigen, og at det ikke forelå nok bevis til å hevde at Falck hadde begått landsforræderi. Saken endte med å bli henlagt etter bevisets stilling.en_US
dc.description.abstractThis thesis seeks to explore and explain the economic cooperation between the German occupying forces and the Norwegian steamship company Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS) during World War II. After the war the company's director, Thomas Scheen Falck jr., and one of the company's subdivisions, the forwarding department, were investigated by the police in Bergen for having collaborated with the enemy. The police findings showed that Falck and BDS had cooperated with German authorities. After agreements made by Falck on behalf of BDS, the forwarding department carried out various transport mission for Nordag, and transported over 200 000 tons of cement for Armee Oberkommando, most of which was used to build the German submarine bunker in Laksevåg. The payments from the German occupier accounted for about 70 percent of the profit made by the forwarding department during the occupation. The police believed that these and several other assignments had been performed voluntarily, and therefore advised charges against BDS. However, despite the contributions made by BDS to the German occupier, the case was shelved due to the lack of evidence. The public prosecutor emphasized the fact that Falck had also been providing valuable services to the Allied forces' naval intelligence and the Norwegian resistance movement.en_US
dc.format.extent1217668 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectokkupasjoneng
dc.subjectandre verdenskrigeng
dc.subjectThomas Scheen Falck jreng
dc.subjectBergeneng
dc.subjectDet Bergenske Dampskibsselskabeng
dc.subjectsamarbeideng
dc.titleSamarbeid eller tvang? Økonomisk samhandling mellom Det Bergenske Dampskibsselskab og tyske myndigheter 1940-1945eng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Historie
dc.description.localcodeMAHF-HIS
dc.description.localcodeHIS350
dc.subject.nus713107eng
fs.subjectcodeHIS350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel