Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLundemo, Heidi Lauenborg
dc.contributor.authorRøyset, Guro Ølnes
dc.date.accessioned2015-05-20T11:24:00Z
dc.date.available2015-05-20T11:24:00Z
dc.date.issued2015-04-15eng
dc.date.submitted2015-04-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/9904
dc.description.abstractThe study explored caseworkers understanding of severe behavioral problems in adolescents associated with the public child welfare service. The purpose was to explore their understanding of youth's problems and needs, and to see how this understanding was reflected in their work. The results are based on textual material extracted from semi-structured interviews with nine caseworkers in the public child welfare service. The findings show a homogeneity in caseworkers understanding of severe behavioral problems, where difficulties were understood as complex and largely as a result of poor parenting practices and skills. However, the results show a heterogeneity in their understanding of current precipitating factors, and time of onset of the deviant behavior. The caseworkers emphasized the importance of a holistic treatment approach and differentiated support measures. However, they presented challenges to safeguard the youths' needs within the child welfare service. The results of the study are seen in the context of theoretical approaches and research, and implications for the field are outlined.en_US
dc.description.abstractStudien utforsket saksbehandleres forståelse av alvorlige atferdsvansker hos ungdom tilknyttet den kommunale barneverntjenesten. Formålet var å utforske deres forståelse av ungdommens problem og behov, og hvordan denne forståelsen ble reflektert i saksbehandlernes arbeid. Resultatene baserer seg på tekstmaterialet hentet fra semistrukturerte intervju av ni saksbehandlere i den kommunale barneverntjen esten. Funnene viser til en homogenitet i informantenes forståelse av alvorlige atferdsvansker, hvor vanskene forstås som komplekse og i hovedsak som et resultat av dårlig foreldreomsorg. Imidlertid viser resultatene til en heterogenitet blant informantenes forståelse av utløsende faktorer, og tidspunkt for atferdsvanskens debut. Informantene fokuserte på viktigheten av en helhetlig behandling og differensierte tiltak, men viste samtidig til utfordringer i å ivareta ungdommens behov. Resultatene blir sett i sammenheng med teoretiske tilnærminger og forskning, og implikasjoner for feltet blir skissert.en_US
dc.format.extent1846700 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectBehavior Problems
dc.subjectAdolescent Psychopathology
dc.subjectProtective Services
dc.subjectbarnevern
dc.subjectbarnevernstjenesten
dc.subjectungdommer
dc.subjectatferdsproblemer
dc.subjectproblematferd
dc.subjectKvalitativ metodeeng
dc.subjectAlvorlige atferdsvansker,eng
dc.subjectUngdomeng
dc.subjectden kommunale barneverntjenesteneng
dc.subjectsaksbehandlereeng
dc.subjectforståelse av problem og behoveng
dc.titleSaksbehandleres forståelse av alvorlige atferdsvansker: ungdommens problem og behoveng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.localcodePSYK300
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
fs.subjectcodePSYK300


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel