En samtale med fienden - Cheap talk og samarbeid
Master thesis
View/ Open
Date
2016-06-01Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Economics [287]
Abstract
Jeg har i denne oppgaven studert når kommunikasjon mellom konkurrenter i et marked kan føre til redusert konkurranse og gi økte priser. Oppgaven presenterer ulike syn på effektiviteten av "cheap talk" i både teoretiske og eksperimentelle settinger. Gjennom å studere cheap talk i dynamiske og statiske spill prøver jeg å finne ut hvordan og hvorfor kommunikasjon virker å bidra til økt grad av samarbeid i markedet. I oppgaven kommer jeg frem til at dersom et samarbeid skal fungere må mange faktorer utenom kommunikasjonsmuligheter også ligge til grunn. Og selv om bedriftene kan føre en eksplisitt dialog med hverandre garanterer ikke dette at aktørene klarer å opprette et suksessfullt prissamarbeid. Informasjonen som formidles mellom bedrifter gjennom indirekte og direkte meldinger trenger ikke nødvendigvis bidra til at prisene i et marked øker. Selv om cheap talk-litteraturen til tider kan virke både uoversiktlig og spredt finner jeg at kommunikasjonen virker å ha ulike effekter, avhengig av strukturen i det aktuelle markedet. Kommunikasjon kan blant annet fungere som et koordineringsverktøy, som kan gjøre det lettere for bedrifter å flytte seg mellom ulike Nashlikevekter. Kommunikasjon virker også å være et verktøy som kan effektivisere straff mellom konkurrenter. Innføringen av kommunikasjonsfaser i spill gjør det mulig å åpne for reforhandlinger etter avtalebrudd, innføre ikke-monetære straffer, gjøre markedet mer gjennomsiktig, samtidig som det også kan brukes for å designe kartellets felles strategier. Meldingene som utveksles mellom aktørene kan, dersom de kan verifiseres og oppfattes som troverdige, bidra til et mer gjennomsiktig marked og formidle viktig informasjon om endringer i markedsforhold, og på den måten indirekte legge forholdene til rette for samarbeid.