Mellom tro og praksis – Et hverdagsreligiøst perspektiv på verdensbildet til moderne åsatruere i Norge.
Abstract
Masterprosjektet «Mellom tro og praksis –Et hverdagsreligiøst perspektiv på verdensbildet til moderne åsatruere i Norge», er en etnografisk studie av moderne åsatru i dagens Norge. Moderne åsatru er en nypaganistisk religion som baserer seg på den førkristne, norrøne mytologien og det norrøne verdensbildet. Det teoretiske perspektivet stammer fra Nancy Ammermans tolkning av hverdagsreligion, og førte til en åpen tilnærming fra individnivå, fremfor organisasjonsnivå og undersøking av spesifikke begrep og kategorier. Funnene ble definert av informasjon fra deltagere og felten. Den etnografiske metoden som ble brukt var semistrukturerte dybdeintervju av seks deltagere, samt deltagende observasjon av deltagernes hverdag og gruppens sentrale religiøse praksis som kalles blot. Prosjektets funn har tre hovedpunkt: Det første er at religionen har sterke element av motstand mot høyreekstreme holdninger, og tolkning av det norrøne i særlig grad. Denne motstanden er så gjennomgående at det må bli sett på som en hovedkarakteristikk av den moderne åsatruen. Det andre hovedpunktet er at selv om religionen har en del fellestrekk i form av trosforestillinger og praksis, så er det bruken av norrøne symbol og mytologi som er felles for gruppen. Det er stor grad av variasjon om hvordan symbol og myter tolkes, men felles er at de brukes til å danne et meningsfullt verdensbilde. Det tredje funnet er at moderne åsatruere virker til å unngå dogmatiske tolkninger av sitt verdensbilde, noe som ofte fører til at egalitet og toleranse ovenfor andre livssyn blir vektlagt. Unntaket fra dette er alle former for høyreekstremisme. This masters project is called «Between belief and practice - A study with an everyday religious perspective, of the worldview held by practitioners of modern asatru in today’s Norway». It is based on an ethnographic study of modern asatru in today’s Norway, a contemporary pagan religion based on the old Norse mythology. The project’s main research question was: «How does practitioners of modern asatru express their worldview in their everyday religion»? Nancy Ammerman’s interpretation of everyday religion was the project’s theoretical perspective, which led me to focus on individuals instead of organizations. Furthermore, this perspective led to an open approach to the field and what the findings might be. The ethnographic fieldwork consisted of in-depth, semi-structured interviews of six participants, triangulated by participant observation of the participants’ everyday life and the religious groups’ central rites called «blot». The project’s findings consist of three main points: The first point was that the religion has strong elements of opposition against right wing views, and right wing interpretations of everything Norse. This must be considered one of the religion’s main characteristics. The second main result was that their belief systems and practices, while having some general traits in common, did not define them as a group. Rather, a common use of the Norse symbols and mythology along with their interpreted meaning was a common denominator. Their understanding of these symbols along with the Norse history varied greatly, but was used by all participants to create a meaningful worldview. My third discovery was that the group generally seemed to avoid dogmatic interpretation of their worldview, and they found egalitarianism and tolerance of other lifestyles and views to be of central importance. The one exception being any form of right wing expressions.