Bidrar norske aviser til å gi bloggere makt? - En studie av Dagbladets rolle i Sophie Elise Isachsen og Caroline Berg Eriksens vei mot makten
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/16535Utgivelsesdato
2017-06-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
På få år har unge, kvinnelige bloggere dukket opp i offentligheten som en ny gruppe aktører med stor innflytelse. Kommersielle aktører betaler dem store summer for å omtale produkter på bloggene, politikere spør dem om råd, og aktualitetsprogrammer i fjernsynet inviterer dem inn som debattdeltakere. Denne oppgaven tar for seg avisenes rolle i bloggernes vei mot makten, med spesielt fokus på Dagbladet. Utgangspunktet er en hypotese om at de tradisjonelle mediene bidrar til å gi bloggerne økt makt og innflytelse ved å gi dem spalteplass og gjøre dem kjente og populære utenfor bloggsfæren. Med en kombinasjon av en kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse undersøker oppgaven hvor mye norske aviser egentlig skriver om bloggere og hvordan utviklingen har vært. Det undersøkes også hvilke type blogger og bloggere som blir omtalt, og hva bloggartiklene typisk handler om. Videre har jeg gjennomført en kritisk diskursanalyse av utvalgte artikler fra Dagbladet for å undersøke hvordan bloggerne fremstilles og hvilke maktstrukturer som ligger i tekstene. Bloggerne oppgaven konsentrerer seg om er Sophie Elise Isachsen og Caroline Berg Eriksen. Analysen viser at Dagbladet bidrar til å gi de to bloggerne økt symbolsk og økonomisk makt ved å gi dem oppmerksomhet, skrive om tema de har tatt opp på bloggen, sende leserne videre til bloggene deres, gjøre dem til kjendiser og la leserne bli bedre kjent med dem. Samtidig undergraver avisen bloggernes stemme i det offentlige rom ved å vektlegge trivialitet og utseende.