Blar i Master theses på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 55
-
Møtet med nyankomne elever med ingen eller mangelfull skolebakgrunn fra hjemlandet. Beskrivelser fra lærere i ordinære klasser i ungdomskolen.
(Master thesis, 2021-05-28)Det har vært økende innvandring til Norge de siste tiårene. Innvandringen bidrar til et økt mangfold i «den norske enhetsskolen». I skolen har man sett en økning i de senere år i antall elever som går under kategorien ... -
Tilpasset opplæring for alle? -En kvalitativ studie av tilrettelegging av undervisningen for elever med stort læringspotensial i norskfaget
(Master thesis, 2021-05-28)Sammendrag I forskningslitteraturen finnes det et mangfold av benevnelser som i stor grad omhandler den samme elevgruppen. I denne avhandlingen har jeg valgt å benytte «elever med stort læringspotensial». Avhandlingen har ... -
«Det er ikkje målbart». Ei undersøking av korleis lærarar i vidaregåande arbeider for at livsmeistring skal verte ein del av opplæringa.
(Master thesis, 2021-05-28)Samandrag Temaet for masteroppgåva er korleis lærarar i vidaregåande skule driv arbeidet med å gjere livsmeistring til ein del av den overordna delen av læreplanverket for kunnskapsløftet 20. Problemstillinga for oppgåva ... -
Kontaktlærerrollen – en kvalitativ undersøkelse av kontaktlæreres forståelse av egen rolle
(Master thesis, 2021-05-28)I dette forskningsprosjektet har det blitt tatt for seg kontaktlærerens rolle i skolen, hvor målet var å få vite mer om kontaktlærernes tankegang rundt egen rolle, relasjoner i skolen og relasjonsbygging i og utenfor ... -
Lek og læring - en narrativ analyse av et forankret forhold i læreplanene
(Master thesis, 2021-05-28)Dette forskningsprosjektet undersøker hvordan forholdet mellom lek og læring er fremstilt i de tre siste læreplanverkene: L97, LK06 og LK20. Tidligere forskning og evaluering viser til et paradigmeskifte mellom perioden ... -
Utfordringar med teamarbeid rundt elevar med særskilde behov
(Master thesis, 2021-05-28)Forskinga på kollegasamarbeid i skulen fokuserer i hovudsak på samarbeid mellom lærarar og inkluderer i liten grad samarbeid mellom lærarar og assistentar. Den forskinga som er gjort kring assistentar handlar stort sett ... -
En fenomenologisk-hermeneutisk mastergradsoppgave om læreres opplevelser og erfaringer i arbeid for og med nyankomne elever
(Master thesis, 2021-11-09)Denne kvalitative mastergradsoppgaven er gjennomført for å løfte frem et utvalg av læreres opplevelser og erfaringer i sitt arbeid for og med nyankomne elever. Oppgaven søker lærernes subjektive beskrivelser av hva som ... -
Psykisk helse og helsefremmende arbeid i skolen – en kvalitativ undersøkelse av læreres forståelse av psykisk helse og hvordan man fremmer den
(Master thesis, 2021-11-22)Dette masterprosjektet har tatt for seg læreres oppfatninger og forståelse av begrepet psykisk helse og det helsefremmende arbeidet i skolen. Oppgaven har arbeidet ut i fra problemstillingen ”Hvordan oppfatter og forstår ... -
Grunnsynet i den norske skulen
(Master thesis, 2021-12-03)Samandrag Studiet er ei dokumentanalyse som gir eit innblikk i korleis grunnsynet i den norske skulen har endra seg frå «Generell del» av Reform 94 til «Overordna del» av LK20. Dette blir gjort ved å identifisere diskursar ... -
"Det er som å stå kliss naken på Karl Johan" En fenomenologisk studie om tre elevers erfaringer fra fysisk aktivitet og kroppsøving
(Master thesis, 2022-05-19)Masteroppgaven tar utgangspunkt i min tidligere utdanning i kroppsøving og idrettsfag. Interessen for temaet startet der. I dag jobber jeg som kroppsøvingslærer i videregående skole, der et av målene i kroppsøvingsfaget ... -
Lærer-elev-relasjonen i kroppsøvingsfaget i den videregående skole - en kvalitativ undersøkelse av yrkesfagelever og kroppsøvingslærere sine opplevelser av lærer-elev-relasjonen.
(Master thesis, 2022-05-19)Internasjonal og nasjonal forskning på lærer-elev-relasjonen forteller at relasjonen er svært viktig for elevens faglige og sosiale utvikling. Mye av denne forskningen har foregått blant yngre elever. I Norge viser nyere ... -
Kreativ kunnskapsutvikling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022-05-19)I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner kreativ kunnskapsutvikling i tverrfaglige, kommunale digitaliseringsteam. Temaet for oppgaven er svært aktuelt. De fleste norske kommuner arbeider med å digitalisere ... -
Særskilt skikkethetsvurdering i lærerutdanningene
(Master thesis, 2022-05-19) -
Svingdøren mellom høyere utdanning og arbeidsliv - "Om å være kaptein på egen skute": En kvalitativ studie av disiplinstudenters erfaring med praksis som del av utdanningsløpet
(Master thesis, 2022-06-03)Temaet for denne masteroppgaven er disiplinstudenters opplevelser av praksis som del av utdanningsløpet. I motsetning til profesjonsutdanninger har disiplinutdanninger kort tradisjon for praksis, men det er et ønske fra ... -
Utdanning og Integrering - En diskursanalyse
(Master thesis, 2022-06-03) -
Medborgerskap som prosess - Fortellinger om voksne innvandrede kvinner under grunnskoleopplæring
(Master thesis, 2022-11-18)Denne masteroppgaven handler om hvordan medborgerskap kan forstås som prosess, fremfor et resultat eller produkt av opplæring og utdanning. Med revideringen av kunnskapsløftet, LK20 har begrepet medborgerskap fått ny ... -
Lærernes erfaringer med arbeidssituasjonen under Covid-19.
(Master thesis, 2023-05-15)Tema for denne masteroppgaven er lærernes opplevelse av arbeidsforholdene under Covid-19-pandemien og hvilke erfaringer de har høstet. Jeg ønsker gjennom denne studien å finne ut hvordan et lite utvalg lærere erfarte ... -
Universell utforming og tilrettelegging for elever i grunnskolen med autismespekterforstyrrelser og sensoriske vansker - En kvalitativ intervjuundersøkelse
(Master thesis, 2023-05-15)Bakgrunn: Vansker med å prosessere sensoriske stimuli er vanlig hos barn og unge med autismespekterforstyrrelser (ASF). Sensoriske vansker omfatter både hypersensitivitet (oversensitivitet) og hyposensitivitet (undersensitivitet) ... -
Sjølvstendige småbarn - i læreplan og pedagogisk praksis
(Master thesis, 2023-05-15)Eit heilt sentralt ideal i den færøyske kulturen er å vere individualist, og på samfunnsnivå ser ein ei utvikling frå kollektive til individuelle verdiprioriteringar som legg eit aukande press på enkeltmenneske sitt ... -
En tematisk analyse av hvilke erfaringer PP-rådgivere har fra det tverrfaglige samarbeidet med lærere på ungdomstrinnet i saker knyttet til bekymringsfullt skolefravær
(Master thesis, 2023-05-15)Bakgrunn og formål: Masteravhandlingen undersøker PP-rådgiveres erfaringer fra det tverrfaglige samarbeidet med lærere på ungdomstrinnet i saker knyttet til bekymringsfullt skolefravær. Alle barn i Norge mellom 6-16 år har ...