"I give you the ned of a golden string"; The Gothic Element in William Blake
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/3058Utgivelsesdato
2008-12-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgave ser på hvordan det Gotiske utarter seg i poesien og ideene til William Blake gjennom å bruke teoriene til John Ruskin fra The Stones of Venice og Modern Painters. Ved hjelp av Ruskin’s teori, som fokuserer på samspillet mellom det indre og det ytre, form og innhold, kan vi finne nye måter å lese det Gotiske elementet i Blake på. Det er tidligere forsket på den visuelle arven fra middelalder Gotisk kunst i Blake’s arbeid, men man har ikke vurdert de ideologiske implikasjonene dette innebærer, og heller ikke hvordan man også kan finne middelalderske ideer i tekst materialet. Målet i denne oppgaven er å se nærmere på denne arven i alle aspekter av Blake’s arbeid, det poetiske, ideologiske, teoretiske, og visuelle. I tillegg blir også sammenhengen mellom Blake og Ruskin sine ideer vurdert i lys av begges forhold til middelalder Gotisk kunst for å se om de store likhetene man finner kan tilskrives en delt arv fra ideer i denne perioden. Fokuset er spesielt rettet mot ideer om forestillingsevne, kunstneren som håndverker og poeten som profet. Etter å ha vurdert Blake gjennom Ruskin sin teori om det Gotiske, blir også deres estetiske ideer og teorier vurdert, og man finner her at begge deler et syn som har store likhetstrekk med ideer fra middelalderen. En studie av to av Blake sine lengre dikt: Europe og The Book of Urizen, viser hvordan dette fungere innad i det poetiske landskapet til Blake.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
Copyright the author. All rights reservedThe author