Digital kompetanse hjemme og på skolen: en studie av sammenhenger mellom ungdommers fritidsbruk av digitale medier og deres digitale kompetanse
Abstract
Hvilke sammenhenger finnes det mellom skoleelevers bruk av digitale medier på fritiden og deres digitale kompetanse? Gjennom en spørreundersøkelse blant 105 niendeklassinger i Bergen har jeg kartlagt hvor ofte elevene bruker ulike digitale aktiviteter. Jeg har også sett på hvordan elevene skårer på ulike typer digital kompetanse - ifølge sine lærere, og sammenholdt dette med den digitale mediebruken hos den enkelte.Elevene ser ut til å ha nytte av sine erfaringer med digitale medier når de skal opparbeide digital kompetanse på skolen. Men ikke alle typer digitale fritidserfaringer slår positivt ut. Sammenhengene viser seg å være komplekse og ikke alltid intuitivt forståelige.Kjønn og karakternivå ser ut til å spille en viktig rolle. Særlig finner jeg markante korrelasjoner mellom karakternivå og digital kompetanse.
Publisher
The University of BergenCopyright
The authorCopyright the author. All rights reserved