Browsing Bergen Open Research Archive by Author "Børhaug, Kjetil"
Now showing items 1-15 of 15
-
Barnehagenes arbeid med overganger
Eide, Helene Marie Kjærgård; Lotsberg, Dag Øyvind; Thorsen Rydland, Håvard; Kvilhaugsvik, Hanne; Børhaug, Kjetil (Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Barnehagetilsynet i den kommunale oppfølginga av rammeplanen
Børhaug, Kjetil; Nordø, Åsta Dyrnes; Rydland, Håvard Thorsen (Chapter, 2023) -
Citizenship education after Ukraine: Global citizenship education in a world of increasing international conflict
Borgebund, Harald; Børhaug, Kjetil (Journal article; Peer reviewed, 2024)Purpose: Following globalisation, a rich literature on global citizenship education developed (Akkari & Maleq 2020; Goren & Yemini 2017). However, recent developments in international politics prompt us to ask whether ... -
Demokratiopplæring gjennom demokratisk erfaring
Børhaug, Kjetil; Borgebund, Harald (Journal article; Peer reviewed, 2023)A growing, multidisciplinary literature on the didactics of democracy has evolved. It is marked by different theoretical perspectives, and a dominant perspective emphasises deliberative and participation. In this literature, ... -
Engasjementsfaget - Er samfunnskunnskap engasjerende for elevene?
Børhaug, Kjetil; Langø, Mona (Journal article; Peer reviewed, 2020)Student engagement i social science in secondary school is both a condition and an objective for teaching. The term engagement is, however, rather unclear and empirical research scarce. In this article, distinctions are ... -
Er demokratiske elevråd mogeleg?
Børhaug, Kjetil; Dahle, Bjørnar Østerhus (Journal article; Peer reviewed, 2023)Det har lenge vore elevråd i norsk skule, med ambisjonar om utdanning til demokratisk deltaking. Forsking tyder på at elevråda er problematiske som demokratisk erfaring for elevane, og dei er i ferd med å bli svekte i ... -
Fra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess
Børhaug, Kjetil; Lotsberg, Dag Øyvind (Peer reviewed; Journal article, 2014-08-04)In this article, it is argued that Early Childhood Education and Care management can be distributed on more persons than the director. Attention is directed towards the educational managers in the ECEC center departments ... -
Kampen om faget - eit forskinsoversyn med vekt på lærarane si rolle
Børhaug, Kjetil; Helsvig, Kim Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2023)Fagdidaktikken gjeld alle sider ved skulefaget, men den samfunnsfagdidaktiske litteraturen er påfallande lite oppteken av kva som påverkar faget. Kritisk tenking for lærarar handlar også om å ta stilling til kva faget burde ... -
Kommentarer til Samfundsfag i Danmark fra et norsk perspektiv
Børhaug, Kjetil (Journal article; Peer reviewed, 2023)Den sosialpsykologiske tendensen i faget står i kontrast til at tradisjonelle samfunnskunnskapstema svekkes, og knapt er til stede lenger, selv om verdensutviklingen gjør det viktigere enn noen gang at elevene forstår hva ... -
Oppseding til demokrati Ein studie av politisk oppseding i norsk skule
Børhaug, Kjetil (Doctoral thesis, 2007-11-22) -
Politisk handlingskompetanse for berekraftig utvikling
Børhaug, Kjetil; Neby, Simon (Journal article; Peer reviewed, 2024)An important question is what to teach concerning how students may influence and contribute to a sustainable future. At the Nordic level we have several important contributions that elaborate on this. The research question ... -
Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage
Børhaug, Kjetil; Lotsberg, Dag Øyvind (Journal article; Peer reviewed, 2024)Dei overordna problemstillingane er om profilering av barnehagar er meint som eit pedagogisk alternativ, som ledd i konkurranseleiinga i barnehagen. Korleis er profilane relatert til rammeplanen, og korleis vart profilen ... -
Student motivation for social studies. Existential exploration or critical engagement
Børhaug, Kjetil; Borgund, Solveig Marie (Peer reviewed; Journal article, 2018-11-29)Purpose: To understand what motivates students for social studies. Design: Social studies as a school subject is defined in terms of its contents (knowledge, skills, values), by its teaching methods and by the organisational ... -
Vurdering i samfunnskunnskap: Kunnskaper, ferdigheter eller holdninger?
Børhaug, Kjetil; Langø, Mona (Journal article; Peer reviewed, 2024)I den grad vurdering i samfunnskunnskap er undersøkt empirisk tyder det på at selv om kunnskapsreproduksjon fortsatt er viktig, trekkes også ferdigheter inn. Det er imidlertid uklart hvilke kunnskaper og ferdigheter som ... -
Watching, assessing, participating. Globalising political education in Norwegian upper secondary education.
Børhaug, Kjetil (Peer reviewed; Journal article, 2019)Transnational governance is expanding rapidly. From a political education perspective, an important question is to what extent and how this is included in the political universe that adolescents are being prepared for at ...