Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEk, Linn Christina
dc.date.accessioned2021-01-21T00:55:55Z
dc.date.available2021-01-21T00:55:55Z
dc.date.issued2020-12-15
dc.date.submitted2021-01-20T23:00:12Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2724012
dc.description.abstractBarn og ungdom er sårbare pasientgrupper som man må tilby varierte behandlingstilbud. Terapihund kan tenkes å være et supplement til behandling av denne gruppen. Forskningen på dyreassistert terapi har tidligere vært preget av heller lav forskningskvalitet. Jeg undersøkte kvaliteten ved forskningen de siste ti årene, og diskuterte hvorvidt terapihund kan anbefales i behandling av barn og ungdom. Inklusjonskriterier for litteraturgjennomgangen var: aldergruppen 5-18 år, AAT som behandlingsmetode, bruk av hund, publisering mellom 2010-2020, og eksperimentelt eller kvasieksperimentelt design. Forskningskvalitet ble vurdert ut fra de 12 kriteriene fra APAs Task force for child and adolescent treatments. Jeg fant at 5 av 21 nyere studier på terapihund for barn og ungdom hadde høy forskningskvalitet, mens de resterende 16 studiene hadde middels til lav forskningskvalitet. Bruk av terapihund i behandling av barn og ungdom har vist effekt på verbal sosial atferd ved autismespekterlidelse, funksjonsnivå, sosial deltakelse og alvorlighetsgrad av symptomer ved akuttinnleggelse for psykiske lidelser, familiefungering i familier med i risiko for mishandling i hjemmet, og sosiale ferdigheter, eksternaliserende problemer og alvorlighetsgrad ved symptomene ved føtalt alkoholsyndrom. Det er likevel behov for mer forskning av høyere kvalitet før en kan anbefale terapihund i behandlingen av barn og ungdom generelt.
dc.description.abstractChildren and adolescents are vulnerable patient groups requiring varied treatment options. Canine assisted therapy could be a supplement to therapy for these groups. Earlier research on animal assisted therapy (AAT) has been lacking in methodological quality. I examined the quality of the last 10 years of research, and discussed whether or not canine-assisted therapy can be recommended for treatment of children and adolescents. Inclusion criteria were: ages 5-18, AAT as treatment method, use of dogs, publication between 2010-2020, and experimental or quasi-experimental design. Research quality was evaluated according to the 12 criteria from APAs Task force for child and adolescent treatments. I found that 5 of 21 studies had high quality, while the remaining 16 studies had moderate to low quality. Canine assisted therapy, as a part of treatment for children and adolescents, has shown effects on verbal social behavior in autism spectrum disorders, global functioning level, social engagement and clinical severity during hospitalization for acute mental disorders, family functioning in families with children at risk of abuse or maltreatment, and social skills, externalizing problems and clinical severity of symptoms in fetal alcohol syndrome. Still, more high-quality research is needed before canine assisted therapy can be recommended in general in treatment of children and adolescents.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectungdom
dc.subjecteksperimentell forskning
dc.subjectforskningskvalitet
dc.subjectkvasi-eksperimentell forskning
dc.subjectbarn
dc.subjectterapihund
dc.subjectdyreassistert terapi
dc.titleKan terapihund kalles barn og ungdoms beste venn? Bruk av terapihund i behandlingen av barn og ungdoms psykiske helse
dc.title.alternativeCan therapy dogs be called children and adolescents best friend? Use of canine-assisted therapy in treatment of children and adolescents mental health
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-01-20T23:00:12Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeHovedoppgave psykologprogrammet
dc.description.localcodePROPSY317
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102
fs.subjectcodePROPSY317
fs.unitcode17-0-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel