dc.contributor.author | Watson, Anna Blekastad | |
dc.date.accessioned | 2021-02-11T14:10:23Z | |
dc.date.available | 2021-02-11T14:10:23Z | |
dc.date.created | 2021-01-15T16:57:29Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.Published | Teatervitenskapelige studier. 2020, 4, 25-51. | en_US |
dc.identifier.issn | 0801-8294 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2727482 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen viser jeg til Perleporten Teatergruppes særegne formspråk i forestillingene Knoll & Tott (1975) og i Jug meg en saga (1976), og hvordan formspråket er et resultat av gruppens politiske ståsted og anarkistisk livssyn, samt deres bakgrunn fra dramalinjen på Hartvig Nissen skole. Gruppens mål synes å ha vært å invitere publikum til å gjøre opp sine egne meninger og holdninger til sosiale, kulturelle og politiske problemstillinger. Disse ble løftet fram gjennom en bruk av anti-autoritære virkemidler og en fragmentarisk dramaturgi. I analysen av Perleportens teater har jeg sett på mulige berøringspunkter mellom The Living Theatre og Perleporten, som begge hadde anarkistiske idealer. I tillegg gjør jeg en nylesning av Jug meg en saga hvor jeg sammenstiller Perleportens bruk av fragmenterte narrativer og montasje av kontrasterende scener med et post-brechtiansk uttrykk. Et slikt uttrykk er særlig Heiner Müller kjent for. Ved å diskutere likheter og forskjeller mellom bruk av sceniske virkemidler og dramaturgi i oppsettinger av Perleporten Teatergruppe, The Living Theater og Heiner Müller søker jeg å vise hvordan Perleportens teater står i en anarkistisk-politisk tradisjon, som på 1970- og tidlig 80-tallet var usedvanlig i en norsk kontekst, men ikke nødvendigvis i en amerikansk eller europeisk kontekst. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Bergen, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Teatervitenskap | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Perleporten – et post-brechtiansk teater? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Copyright the author. | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.15845/tvs.v4i0.2578 | |
dc.identifier.cristin | 1872377 | |
dc.source.journal | Teatervitenskapelige studier | en_US |
dc.source.40 | 4 | en_US |
dc.source.pagenumber | 25-51 | en_US |