Programmering og algoritmisk tenkning i matematikkundervisning på videregående skole
Master thesis

View/ Open
Date
2021-02-08Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [133]
Abstract
Etter at den nye læreplanen "Fagfornyelsen" har blitt iverksatt, skal algoritmisk tenkning og programmering bli en integrert del av skolehverdagen til elever og lærere i den norske skole. Dette innebærer at elever skal skrive sine egne algoritmer og lage dataprogram som en vesentlig del av matematikken de lærer. Denne oppgaven hadde som mål å få en forståelse for hvordan vi kan innlemme programmering og algoritmisk tenkning i matematikkundervisningen i faget 1T, slik at elevene skal få størst mulig læringsutbytte. For å undersøke dette ble et undervisningsopplegg gjennomført i tre ulike klasser ved en videregående skole i Vestland fylke. Undervisningsopplegget var en del av algebraundervisningen i faget 1T, teoretisk matematikk for Vg1. Opplegget hadde fokus på at elvene skulle bruke programmeringsspråket Python, med IDLE eller Spyder/Anaconda som tekstredigeringsprogram, for å løse oppgaver. For å samle inn data rundt det gjennomførte opplegget ble kvalitative forskningsmetoder tatt i bruk. Fem av elvene som deltok i undervisningsopplegget og de to lærerne som deltok ble intervjuet i etterkant av opplegget. Under intervjuene ble elvene blant annet bedt om å løse to problem som inkluderte bruk av programmering. Observasjoner fra timen ble også brukt. Dette prosjektet viser at programmering og algoritmisk tenkning kan innlemmes i dagens matematikkundervisning, men fra dette prosjektet så jeg at det bør innlemmes som et verktøy gjennom hele matematikkfaget. De fleste utfordringene elevene hadde oppstod nemlig når matematikken ble for innviklet, eller når kunnskapene de hadde om programmering og algoritmisk tenkning ikke strakk til. Lærerne er viktige for at programmering skal fungere som et godt verktøy i undervisningen. Videre forskning kunne sett på hvordan man kan hjelpe dem å innlemme programmering og algoritmisk tenkning i undervisningen sin.