Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDahle, Egil Johnsen
dc.date.accessioned2021-04-07T23:47:50Z
dc.date.available2021-04-07T23:47:50Z
dc.date.issued2021-02-08
dc.date.submitted2021-03-19T23:00:06Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2736711
dc.description.abstractEtter at den nye læreplanen "Fagfornyelsen" har blitt iverksatt, skal algoritmisk tenkning og programmering bli en integrert del av skolehverdagen til elever og lærere i den norske skole. Dette innebærer at elever skal skrive sine egne algoritmer og lage dataprogram som en vesentlig del av matematikken de lærer. Denne oppgaven hadde som mål å få en forståelse for hvordan vi kan innlemme programmering og algoritmisk tenkning i matematikkundervisningen i faget 1T, slik at elevene skal få størst mulig læringsutbytte. For å undersøke dette ble et undervisningsopplegg gjennomført i tre ulike klasser ved en videregående skole i Vestland fylke. Undervisningsopplegget var en del av algebraundervisningen i faget 1T, teoretisk matematikk for Vg1. Opplegget hadde fokus på at elvene skulle bruke programmeringsspråket Python, med IDLE eller Spyder/Anaconda som tekstredigeringsprogram, for å løse oppgaver. For å samle inn data rundt det gjennomførte opplegget ble kvalitative forskningsmetoder tatt i bruk. Fem av elvene som deltok i undervisningsopplegget og de to lærerne som deltok ble intervjuet i etterkant av opplegget. Under intervjuene ble elvene blant annet bedt om å løse to problem som inkluderte bruk av programmering. Observasjoner fra timen ble også brukt. Dette prosjektet viser at programmering og algoritmisk tenkning kan innlemmes i dagens matematikkundervisning, men fra dette prosjektet så jeg at det bør innlemmes som et verktøy gjennom hele matematikkfaget. De fleste utfordringene elevene hadde oppstod nemlig når matematikken ble for innviklet, eller når kunnskapene de hadde om programmering og algoritmisk tenkning ikke strakk til. Lærerne er viktige for at programmering skal fungere som et godt verktøy i undervisningen. Videre forskning kunne sett på hvordan man kan hjelpe dem å innlemme programmering og algoritmisk tenkning i undervisningen sin.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleProgrammering og algoritmisk tenkning i matematikkundervisning på videregående skole
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-03-19T23:00:06Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i matematikk
dc.description.localcodeMAT399K
dc.description.localcodeMAMN-MAT
dc.description.localcodeMAMN-LÆRE
dc.subject.nus753109
fs.subjectcodeMAT399K
fs.unitcode12-11-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel