Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVoie-Gunleifstøl, Julie
dc.date.accessioned2021-06-23T00:05:19Z
dc.date.available2021-06-23T00:05:19Z
dc.date.issued2021-06-02
dc.date.submitted2021-06-22T22:00:03Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2760721
dc.description.abstractDe siste årene har vist et økende fokus på betydningen av god psykisk helse. Denne utviklingen har også kommet til syne i skolen, ettersom fagfornyelsen fra 2020 medbrakte det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» som anmoder lærerne til å gi elevene kunnskap som fremmer «god psykisk helse». Uten ytterligere definisjon på hva det tverrfaglige temaet innebærer og forventer er det opp til hver lærer å finne en passende praksis, for å imøtekomme dette temaet. Denne oppgaven utforsker litteraturundervisningen som en mulig praksis, og stiller derfor spørsmålet: hva er VG1 engelsklæreres holdninger til å benytte seg av litteratur for å imøtekomme forventningene til det tverrfaglige temaet? Målet med studien er å sette søkelys på litteratur sine mange muligheter, deriblant å fremme konstruktive samtaler om et tema mange synes er utfordrende. Dette gjøres gjennom et fokus på litteratur sin mulighet til å fremme Bildung, skape emosjonelt engasjement, samt det individuelle dialogiske samspillet mellom tekst og leser. I et forsøk på å se om lærernes nåværende praksis allerede tilrettelegger for en slik praksis, har deres nåværende litteraturundervisning samt deres tanker rundt litteratur sine egenskaper, også blitt undersøkt. For å besvare forskningsspørsmålet har det blitt brukt en kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder. Det har blitt foretatt fire intervjuer og en spørreundersøkelse. Funnene indikerer at lærere i stor grad benytter seg av sosiokulturelle læringspraksiser, hvor de har fokus på individuelle tolkninger av tekster. Det er tydelig at lærerne ønsker at elevene skal få et personlig møte med teksten, og vektlegger derfor autentisitet og hvorvidt teksten er relevant til elevene, når de velger litteratur. Forskningen finner varierende meninger om det tverrfaglige temaets rolle i skolen. Til tross for at mange mente at temaet var en essensiell del av den nåværende undervisningspraksisen, var det mange som mente at dette var for mye å forlange av lærere. Informantene påpekte derimot at litteratur var en god arena for å imøtekomme det tverrfaglige temaet, og flere forklarte at de allerede inkorporerte dette temaet i litteraturundervisningen. Til tross for at flere informanter rapporterte om en undervisningspraksis som tilrettelegger for å snakke om mental helse, var det mange som poengterte en manglende kunnskap til å imøtekomme temaet til det fulle. Avhandlingen foreslår derfor en avklaring av forventningene til det tverrfaglige temaet, samt at lærere utforsker litteraturens som en praksis for å imøtekomme temaet.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleTeacher's Beliefs about Literature as a Way of Talking about Mental Health Topics in the English Classroom
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-06-22T22:00:03Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeEngelsk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeENG350
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.subject.nus711124
fs.subjectcodeENG350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel