Hvilken rolle spiller opphavsretten i norsk teater?
Master thesis
View/ Open
Date
2021-06-02Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [274]
Abstract
Hvordan kan norske teater- og scenekunstnere forholde seg til åndsverkloven? Opphavsrett og åndsverk er ikke et særlig omdiskutert tema i det norske scenekunstfeltet. Loven virker kompleks og vanskelig, og er ordlagt på en måte som kan få det til å virke som teater- og scenekunstfeltet er utelatt fra lovteksten. Men loven gjelder for alle typer åndsverk, og er generaliserende fordi den skal dekke alle. Spørsmål som er stilt og forsøkt besvart i denne oppgaven er: hvordan kan norske scenekunstnere forholde seg til loven, enten ved å applisere opphavsrett på egne verk eller ved bruk av snadre åndsverk? For lesere med juridisk bakgrunn utdyper jeg ulike metoder som brukes for å skape scenekunstog hvordan disse er viktige å forstå når man jobber med opphavsrettsspørsmål innen scenekunstfeltet. For lesere med teaterfaglig eller teatervitenskaplig bakgrunn vil oppgaven forhåpentligvis gi ny kunnskap om hvordan man kan forholde seg til både egen og andres opphavsrett. Oppgaven diskuterer også hvilke alternativer og muligheter som finnes når opphavsrett skal forvaltes, og hvordan dette kan gjøres enklere for scenekunstnere. How can theatre and performance artists in Norway abide to norwegian copyright law? Copyright regulations and how to apply it on theatre isn’t much of a topic within the artistic or teatrological realms in Norway. The law seems complex, and is worded in a way that can make it seem like the whole field of theatre and performance arts are left out from the law. However, the cpoyright law applies to all art forms and while the law seems clear on the matter, it’s very generalised due to the broad field of arts and intellectual property that it applies to. Questions raised and researched in this thesis are: How can Norwegian artists apply the law on their artistic work, both when using other artists’ copyrighted work and when applying copyright to their own works? For a reader from the field of law, I’m elaborating the variety of artistic methods within theatre, and how these artistic methods are important to understand for someone working with copyright questions within the field of performance arts. For a reader from the field of theatre studies or theatre artists, the thesis will hopefully provide some new knowledge on how to deal with both the copyright of other’s and ones own copyright. I’m also discussing what the alternatives for theatre and performance artists are, and how copyright regulations can be easier to keep track of for performing artists.