Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVreim, Kristine
dc.date.accessioned2021-06-24T00:13:29Z
dc.date.available2021-06-24T00:13:29Z
dc.date.issued2021-05-28
dc.date.submitted2021-06-23T22:00:21Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2760968
dc.description.abstractSpørreskjema for lesevansker hos voksne er utviklet som et screeninginstrument for å vurdere lesevansker hos voksne. Screeningsinstrument kan være nyttige å bruke for å vurdere individuelle leseferdigheter. Instrumentet må imidlertid være pålitelig og valid slik at vi vet at det er de egenskapene vi ønsker skal måles som faktisk blir målt. Spørreskjemaet er basert på Adult Reading Questionnaire. I denne studien ser jeg på validitet og reliabilitet i den norske versjonen av spørreskjemaet, og undersøker hvordan det best kan brukes i klinisk praksis. Utvalget består av 246 deltakere fra NLA, UiB og voksenopplæringen. Fra tidligere hadde 77 av deltakerne blitt diagnostisert med spesifikke lese- og skrivevansker tilsvarende dysleksi. Resultatene fra studien viser at skalaen består av fire komponenter: leseferdigheter, lesevaner, oppmerksomhet og hyperaktivitet. Både fullskalaen og leseferdighet-skalaen viste god indre konsistens. Leseferdighet-skalaen viser både bedre treffsikkerhet og noe bedre mål på reliabilitet enn fullskalaen. Undersøkelsen viser at spørreskjemaet kan brukes som et pålitelig instrument for å kartlegge leseferdigheter, men det kan ikke erstatte en formell diagnostisk undersøkelse. Skjemaet bør brukes i form av leseferdighet-skalaen, og oppmerksomhet og lese- og skrivevansker bør utredes og vurderes separat. Resultatene fra studien er hovedsakelig presentert i artikkelen. Introduksjonen inneholder teoretisk bakgrunn og tidligere forskning som er gjort på temaet. Jeg har også diskutert validitet og reliabilitet i studien, samt gjort rede for etiske hensyn og kliniske implikasjoner.
dc.description.abstractSpørreskjema for lesevansker hos voksne is developed as a screening instrument to evaluate reading deficits in adults. Screeninginstruments can be useful to assess individual reading skills. The instrument must be valid so we can rely on it to measure the target qualities. The questionnaire is based upon Adult Reading Questionnaire. In this paper I evaluate validity and reliability in the norwegian version of the questionnaire, and examines how it best can be used in clinical practice. The participants were 246 students from NLA, UiB and Bergen Adult Education Center. Previously had 77 of the participants been diagnosed with a specific reading and writing disorder like dyslexia. The results showed that the scale consists of four components: literacy, reading habits, attention and hyperactivity. The full scale and the literacy scale both had good measures of internal consistency. The literacy scale shows both better accuracy and slightly better internal consistency than the full scale. The analysis shows that the questionnaire can be used as a reliable tool for assessing reading abilities, but it cannot replace a formal diagnostic assessment. The questionnaire should be used in the form of the literacy scale, and attention and reading and writing difficulties should be assessed separately. The article is where the results of the study are mainly presented. The introduction contains theoretical background and previous research on the topic. I have also discussed validity and reliability in the study, as well as ethical considerations and clinical implications.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectdysleksi
dc.subjectstudenter
dc.subjectselvrapportering
dc.subjecthøyere utdanning
dc.subjectScreeninginstrument
dc.subjectleseferdigheter
dc.subjectlese- og skrivevansker
dc.titleUndersøkelse av validiteten til spørreskjema om voksnes lesing: Screeninginstrument for å vurdere lesevansker hos voksne
dc.title.alternativeValidity in Questionnaire about Adult Literacy: Screeninginstrument for Assessing Reading Deficits in Adults
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-06-23T22:00:21Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i logopedi
dc.description.localcodeLOGO345
dc.description.localcodeMAPS-LOG06
dc.subject.nus799999
fs.subjectcodeLOGO345
fs.unitcode17-32-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel