dc.contributor.author | Viken, Ane Sørnes | |
dc.date.accessioned | 2021-06-25T00:16:41Z | |
dc.date.available | 2021-06-25T00:16:41Z | |
dc.date.issued | 2021-06-01 | |
dc.date.submitted | 2021-06-24T22:00:58Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2761215 | |
dc.description.abstract | Hensikten med dette prosjektet var å få innsikt i hvordan elevenes matematiske kompetanse og arbeidsprosess ble påvirket gjennom bruk av en problemløsningsoppgave. Grunnet innføring av programmering i den nye læreplanen, ble det i datainnsamlingen benyttet programmering som hjelpemiddel i problemløsningsoppgaven (Utdanningsdirektoratet, 2020). På bakgrunn av dette ønsket jeg å få bedre kjennskap til elevers matematiske kompetanse gjennom en problemløsningsprosess ved bruk av programmering. Utgangspunkt for analysen var forskningsspørsmålene; Hvilke matematiske kompetanser kom til uttrykk når elevene møtte utfordringer i sitt arbeid. Kan man observere spor av algoritmisk tenkning i elevenes tankegang? Og hvordan arbeider elevene med oppgaven med utgangspunkt i en problemløsningsprosess? Matematisk kompetanse er i hovedsak analysert gjennom kompetanserammeverket til Kilpatrick et al. (2001), men har i tillegg blitt belyst av blant annet kompetanserammeverket til Niss og Jensen (2002). Det ble sett etter tegn til algoritmisk tenkning med utgangspunkt i Utdanningsdirektoratet (2019) sine nøkkelbegreper. Til slutt ble elevenes problemløsningsprosess studert med utgangspunkt i Mason et al. (2010) sin oppdeling av arbeidsprosessen. Analysen gjort i prosjektet ble gjennomført på et datamateriale som ble samlet inn fra to grupper 1T elever ved en videregående skole i Vestland fylke. På bakgrunn av oppgavens resultater tenker jeg at man som lærer i større grad må legge til rette for at elevene får trening i å arbeide med problemløsningsoppgaver. Funnene i oppgaven gir indikasjoner på at elevene uttrykker flere aspekter og ulike kombinasjoner av matematisk kompetanse i arbeid med en problemløsningsoppgave. Funnene viser tegn til at problemløsningsoppgaver kan bidra til utvikling av elevenes matematiske kompetanse. Gjennom denne studien så jeg at elevene trenger trening i bruk av programmering, algoritmisk tenkning og Python sin syntaks. Gjennom god veiledning og bevisstgjøring omkring arbeidsprosessen kan elevene muligens få enda bedre utbytte av effekten av problemløsningsoppgaver og programmering. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | Algoritmisk tenkning | |
dc.subject | Problemløsning | |
dc.subject | Programmering | |
dc.subject | Matematisk kompetanse | |
dc.title | En kvalitativ studie av elevers matematiske kompetanse uttrykt i arbeid med en problemløsningsoppgave med programmering som hjelpemiddel. | |
dc.title.alternative | A qualitative study of high school students' mathematical proficiency expressed in work with a problem-solving task with programming as a learning aid | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2021-06-24T22:00:58Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Masteroppgave i matematikk | |
dc.description.localcode | MAT399K | |
dc.description.localcode | MAMN-LÆRE | |
dc.description.localcode | MAMN-MAT | |
dc.subject.nus | 753109 | |
fs.subjectcode | MAT399K | |
fs.unitcode | 12-11-0 | |