En empirisk studie av emisjoner på Oslo Børs
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2761425Utgivelsesdato
2021-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [126]
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg gjennomført en empirisk studie på Oslo Børs. I studien har jeg brukt programpakken Stata, eventstudie metodologi og Carhart (1997) sin firefaktormodell for å estimere abnormal avkastning i ulike perioder rundt annonsering av emisjoner. Jeg finner signifikant abnormal avkastning ved annonsering av et samlet utvalg av emisjoner og fortrinnsrettede emisjoner. For rettede emisjoner finner jeg ikke signifikant abnormal avkastning ved annonsering. Resultatene tyder på at rettede og fortrinnsrettede emisjoner gir forskjellige signaler til markedet. I oppgaven presenteres eierstrukturhypotesen og informasjonshypotesen som 2 mulige forklaringer. Videre analyseres abnormal avkastning i forkant av annonseringen til fortrinnsrettede emisjoner, for å se om det er noen tegn til lekkasje av innsideinformasjon. I denne analysen finner jeg ingen tegn til at det er signifikant negativ abnormal avkastning i forkant av annonseringen.