Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRiese, Hanne
dc.contributor.authorHilt, Line
dc.contributor.authorSøreide, Gunn Elisabeth
dc.date.accessioned2021-08-04T11:11:59Z
dc.date.available2021-08-04T11:11:59Z
dc.date.created2020-10-27T09:08:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766179
dc.description.abstractLudvigsen-utvalget, NOU 2015: 8 Fremtidens skole, står på bakgrunn av sin forskningsforankring frem som dette tiårets utdanningspolitiske referansepunkt. Gjennom dokumentet blir begrepet selvregulering introdusert i norsk utdanningspolitikk. I norsk offentlighet ble rapporten fortolket både som et brudd med og som en revitalisering av skolens danningsoppdrag. Gjennom en diskursanalyse av dokumentet viser vi hvordan forventningene til fremtidens elever rammes inn av både danningsorienterte og nyliberale diskurser. Den doble diskursive innrammingen kan være noe av årsaken til at NOU 2015: 8 ble så ulikt mottatt. Våre analyser viser imidlertid at de nyliberale diskursene dominerer i dokumentet. Dette kommer særlig til uttrykk i et sterkt fokus på selvregulering og nytte. Artikkelen diskuterer fremveksten av selvregulering og konsekvenser dette kan ha for utdanningsfeltet, i lys av målsettingen om å styrke folkehelse og livsmestring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleSelvregulering som pedagogisk formål: Diskursive fornyelser i «Fremtidens skole»en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 Hanne Riese, Line Hilt & Gunn Søreideen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v6.1717
dc.identifier.cristin1842500
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.source.pagenumber176-190en_US
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2020, 6, 176-190.en_US
dc.source.volume6en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal