Show simple item record

dc.contributor.authorKjellevoll, Malin
dc.date.accessioned2021-08-13T23:50:20Z
dc.date.available2021-08-13T23:50:20Z
dc.date.issued2021-08-14
dc.date.submitted2021-08-13T22:00:06Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2767846
dc.description.abstractDenne masteroppgaven består av en litteraturgjennomgang av 34 longitudinelle studier som undersøker underliggende faktorer for generasjonskontinuitet- og diskontinuitet av skadelig omsorg. I tillegg er det inkludert to intervjuer som oppgaven i utgangspunktet skulle bestå av. Hensikten med oppgaven er å kartlegge hvilke underliggende faktorer som kan fremme både generasjonskontinuitet og -diskontinuitet, i tillegg til å identifisere forebyggende tiltak. For å belyse de underliggende faktorene er det på feltet benyttet en rekke teoretiske rammeverk. Tilknytningsteori, teori om sosial læring, teori om sosial informasjonsprosess (SIP), Baumrinds teori om oppdragelsesstiler og utvikling av psykopatologi ble inkludert i denne oppgaven. Fokuset på forskningsfeltet har hovedsakelig vært på risikofaktorer for kontinuitet, fremfor faktorer som fremmer diskontinuitet. Den beskyttende faktoren som både generelt på feltet og i denne oppgaven har fått mest oppmerksomhet, er tilstedeværelse av positive sosiale relasjoner. Denne faktoren virker å både ha en direkte beskyttende effekt for generasjonskontinuiteten, i tillegg til å motvirke effekten av risikofaktorer. En rekke ulike faktorer har derimot blitt identifisert som risikofaktorer for generasjonskontinuitet av skadelig omsorg. I denne gjennomgangen ble i hovedsak alvorlighetsgrad og timing, ulike former for maladaptiv atferd og utvikling av psykopatologi identifisert som betydelige underliggende faktorer som fremmer kontinuitet. Resultatene i denne oppgaven tyder imidlertid på at det er et komplekst samspill mellom tilstedeværelse av beskyttelsesfaktorer og fravær av risikofaktorer som fremmer diskontinuitet og motsatt for kontinuitet av skadelig omsorg. Ut ifra de underliggende faktorene er det foreslått flere forebyggende tiltak. Eksempelvis tidlig identifisering av dem som har opplevd skadelig omsorg som barn og ungdom, blant annet via ulike helsetjenester som jordmortjenesten, tilrettelegging av sosial støtte, økt kunnskap og forebygging av depresjon hos mor. I tillegg til å identifisere en rekke underliggende faktorer og forebyggende tiltak, tydeliggjør oppgaven temaets kompleksitet og utfordringer med å gjennomføre forskning på feltet. Funnene peker på et behov for flere studier av god metodisk kvalitet for å øke forståelsen av hvorfor noen viderefører den skadelige omsorgen de selv fikk, mens andre klarer å bryte sirkelen.
dc.description.abstractThis master's thesis consists of a literature review of 34 longitudinal studies that examine underlying factors for generational continuity and discontinuity of harmful care. In addition, it is included to interview that the assignment should initially consist of. The purpose of the thesis is to map some underlying factors that can promote both generational continuity and discontinuity, in addition to identifying preventive measures. In order to shed light on the underlying factors, a number of theoretical frameworks have been used in the field. Attachment theory, theory of social learning, theory of social information process (SIP), Baumrind's theory of parenting styles and development of psychopathology were included in this thesis. The focus in the research field has mainly been on risk factors for continuity, rather than factors that promote discontinuity. The protective factor that both general in the field and in the thesis has received the most attention, is the presence of positive social relationships. This factor seems to have a direct protective effect on generational continuity, in addition to counteract the effect of risk factors. A number of different factors, on the other hand, have been identified as risk factors for generational continuity of harmful care. In this review, mainly severity and timing, various forms of maladaptive behavior and the development of psychopathology were identified as significant underlying factors that promote continuity. However, the results of this thesis suggest that there is a complex interplay between the presence of protective factors and the absence of risk factors that promote discontinuity and vice versa for continuity of harmful care. Based on the underlying factors, a number of preventive measures have been proposed. For example, early identification of those who have experienced harmful care as children and young people, including through various health services such as the midwifery service, facilitation of social support, increased knowledge and prevention of depression in the mother. In addition to identifying a number of underlying factors and preventive measures, the thesis clarifies the complexity of the topic and challenges conducting research in the field. The findings point to a need for more studies of good methodological quality to increase the understanding of why some continue the harmful care they themselves received, while others manage to break the circle.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectbeskyttelsesfaktorer
dc.subjectGenerasjonskontinuitet
dc.subjectgenerasjonsoverføring
dc.subjectdiskontinuitet
dc.subjectrisikofaktorer
dc.subjectskadelig omsorg
dc.titleGenerasjonskontinuitet av skadelig omsorg
dc.title.alternativeGenerational continuity of harmfull care
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-08-13T22:00:06Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i psykologi
dc.description.localcodeMAPSYK360
dc.description.localcodeINTL-HF
dc.description.localcodeINTL-JUS
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.description.localcodeINTL-KMD
dc.description.localcodeINTL-MN
dc.description.localcodeINTL-SV
dc.description.localcodeINTL-PSYK
dc.description.localcodeINTL-MED
dc.subject.nus736999
fs.subjectcodeMAPSYK360
fs.unitcode17-35-0


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record