Statens handlingsrom til å begrense spillreklamer fra andre EØS-land – er kringkastingsloven § 4-7 i strid med AMT-direktivet?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2772392Utgivelsesdato
2021-06-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Law [2477]
Sammendrag
Den 01.01.2021 trådte den nye kringkastingsloven § 4-7 i kraft. Bestemmelsen gir det norske Medietilsynet kompetanse til å gi pålegg om å hindre markedsføring for pengespill sendt fra andre EØS-land. Avhandlingen tar for seg spørsmålet om lovendringen er i strid med direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medietjenester. En sentral problemstilling er hvor langt spillreklame er omfattet av direktivets prinsipper om fri formidling og senderlandskontroll. Videre er det foretatt en analyse av EU- og EFTA-domstolens praksis, særlig med hensyn til mottakerlandets handlingsrom for inngrep i grenseoverskridende TV-reklame. On January 1st, 2021 the § 4-7 of the Norwegian Broadcasting Act entered into force. This provision gives the Norwegian Media Authority competence to issue orders to prevent gambling advertising sent from other EEA member states. This thesis addresses the question of whether § 4-7 is in conflict with Directive 2010/13/EU on audiovisual media services (AVMS). The main question is how far cross-border gambling advertising is protected by the country of origin principle and freedom of reception.