Entrance into teaching and need for support – narratives from diverse national and local contexts
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Education [314]
- Registrations from Cristin [10467]
Original version
NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2021, 6 (1), e3316. 10.15845/ntvp.v6i1.3316Abstract
Denne studien undersøker hvordan en gruppe nye lærere i ulike nasjonale og lokale sammenhenger erfarer inngangen til læreryrket. Studien er basert på narrativer fra nye lærere i Australia, England og Norge. Ved å lytte til deres fortellinger, er målet å utvikle en forståelse for denne spesifikke fasen i læreres profesjonelle liv og å lære mer om hvordan nyutdannede kan støttes. Funnene indikerer at det på tvers av de aktuelle nasjonene er flere likheter enn forskjeller knyttet til inngangen til lærerprofesjonen. Når det gjelder støtte, er behovene mye de samme, men rammene rundt veiledning og annen støtte er forskjellige. Studien impliserer at det er likheter som gjør det mulig å lære av hverandre når det gjelder rammeverket for støtte og veiledning og når det gjelder hva som bidrar til profesjonell utvikling på tvers av nasjonale kontekster.