Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUlvik, Marit
dc.contributor.authorHelleve, Ingrid
dc.contributor.authorSmith, Kari
dc.date.accessioned2022-03-07T09:46:01Z
dc.date.available2022-03-07T09:46:01Z
dc.date.created2021-10-16T10:30:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2983340
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan en gruppe nye lærere i ulike nasjonale og lokale sammenhenger erfarer inngangen til læreryrket. Studien er basert på narrativer fra nye lærere i Australia, England og Norge. Ved å lytte til deres fortellinger, er målet å utvikle en forståelse for denne spesifikke fasen i læreres profesjonelle liv og å lære mer om hvordan nyutdannede kan støttes. Funnene indikerer at det på tvers av de aktuelle nasjonene er flere likheter enn forskjeller knyttet til inngangen til lærerprofesjonen. Når det gjelder støtte, er behovene mye de samme, men rammene rundt veiledning og annen støtte er forskjellige. Studien impliserer at det er likheter som gjør det mulig å lære av hverandre når det gjelder rammeverket for støtte og veiledning og når det gjelder hva som bidrar til profesjonell utvikling på tvers av nasjonale kontekster.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBergen Open Access Publishingen_US
dc.relation.urihttps://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view/3316/3291
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEntrance into teaching and need for support – narratives from diverse national and local contextsen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The author(s)en_US
dc.source.articlenumbere3316en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.15845/ntvp.v6i1.3316
dc.identifier.cristin1946367
dc.source.journalNORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikken_US
dc.identifier.citationNORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2021, 6 (1), e3316.en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.issue1en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal