«Vi hadde mange oppgaver på kjøkkenet å lage mat, så vi hadde ikke tid til å lære norsk.» En aksjonsforskningsstudie av kvinners språklæring på et arbeidspraksissted
Abstract
SAMMENDRAG Tiltak som kombinerer språkinnlæring og arbeidspraksis for innvandrere som strever med å komme seg ut i arbeid har blitt populært i Norden. Tidligere forskning indikerer imidlertid at tiltakene ikke oppfyller deltakernes forventninger om deltakelse i samfunnet ettersom arbeidsoppgaver ofte blir prioritert til fordel for språkinnlæring, og at språklæring ikke er integrert i arbeidsoppgavene. Her utprøves en opplæringsmodell med en kontemporære pedagogisk tilnærminger, som innholdsbasert undervisning, på et kvalifiseringssenter i Norge for å forbedre læringsutbytte til deltakere i tiltaket. Tilnærmingen integrer språklæring og yrkesfaglig teori, og den pedagogiske tilnærmingen er inkorporert i opplæringsmodellen som er utarbeidet av forfatteren, som jobber som norsklærer på tiltaket. Læringsutbyttet av den nye opplæringsmodellen er undersøkt ved bruk av intervju og observasjoner, med fokus på deltakernes oppfattelse av opplæringsmodellens effektivitet og forventninger til arbeidspraksisstedet. Resultatene viser at den nye opplæringsmodellen øker læringsutbyttet for deltakerne, men at det også kreves høy kompetanse, og samarbeid mellom språklærer og yrkesfagslærer. Den kontemporære pedagogiske tilnærmingen fremstår som nyttig for samtlige deltakere, og bidrar til utvikling av profesjonsidentitet og eierskap til arbeidsplassen for enkelte deltakere. Til slutt indikerer analysen at et samarbeidsbasert praksisfellesskap er den manglende brikken for bedre integrering av språkinnlæring og arbeidstrening fordi det fører til engasjement blant deltakerne. Analysen antyder at innholdsbasert undervisning kan benyttes for å forbedre tiltak som kombinerer språklæring og arbeidspraksis, men det kreves kompetanse og nøye planlegging for å oppnå suksess. ABSTRACT Qualification programs combining language learning and work training aimed at helping immigrants who struggle to enter the labor market are increasingly popular in Nordic countries. However, research suggests participants of these programs are dissatisfied because work training is often prioritized over language learning, and the language learning content is disconnected from the workplace tasks. Here, a curriculum based on a contemporary pedagogical approach, known as content-based language learning, is tested in a Norwegian qualification program to improve the learning experience of its participants. The approach better integrates language learning with vocational topics, and is incorporated within the curriculum by the author who is employed as a language teacher within the program. The learning potential of the new curriculum is assessed via interviews and observations, focusing on participant satisfaction and perceived effectiveness. The results show that the new curriculum increases the learning potential of the participants, but requires strong collaboration between language and workplace teachers. The contemporary pedagogical approach is deemed useful to several participants, even enforcing a professional identity and ownership of the workplace to some. Finally, a community of practice is seen as key to better integrating language learning with work training because it leads to participant engagement. Thus, the results suggest that content-based language learning can be used to improve qualification programs for immigrants combining work training and language learning, but careful planning and expertise is required to succeed.