Show simple item record

dc.contributor.authorUndheim, Sissel
dc.date.accessioned2022-03-18T09:34:05Z
dc.date.available2022-03-18T09:34:05Z
dc.date.created2021-10-27T23:18:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn9788215037400
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2986106
dc.description.abstractHvordan kan populærkultur fungere som brekkstang for å diskutere stereotypier og fordommer knyttet til religion, rase og kjønn? I dette kapittelet analyserer jeg Beyoncés musikkvideo Formation fra 2016 for å se på hvordan fremstillinger av religion utfordrer tradisjonelle religionsmodeller og -definisjoner. Med fokus på fire utvalgte scener undersøkes fordommer som lenge har vært knyttet til afrikansk diasporareligion, og hvordan Beyoncé både spiller på og konfronterer disse fordommene. Til sist diskuteres hvorfor og hvordan dette kan overføres til religionsundervisning i klasserommet. Nøkkelord: Beyoncé, populærkultur, afroamerikansk religion, kjønnen_US
dc.description.abstractHow can popular culture be used as a resource for discussions of stereotypes and prejudice attached to religion, race and gender? In this chapter, I will analyze Beyoncé’s music video Formation from 2016 to look at how representations of religion in this video challenge traditional models and definitions of “religion”. With a focus on four selected, recurring scenes, I will examine prejudice and stereotypes in representations of African diaspora religion and discuss how the video confronts and subverts these stereotypes. In conclusion, I discuss why and how this knowledge can be transferred to religion education. Keywords: Beyoncé, popular culture, African-American religion, genderen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofFordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBalansekunst med Beyoncé. Å spille på fordommer for å bryte dem ned?en_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-09
dc.identifier.cristin1949118
dc.source.pagenumber198-228en_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.identifier.citationIn: Lippe, M.v.d. (red.) (2021). Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. p. 198-228en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal