Automatiserte individuelle avgjørelser etter personvernforordningen artikkel 22, med fokus på digital læringsanalyse i grunnskolen. Hvilke rettslige rammer setter artikkel 22 for bruken av digital læringsanalyse i grunnskolen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2989007Utgivelsesdato
2021-12-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Law [2653]
Sammendrag
Oppgaven analyserer hvilke rettslige rammer artikkel 22 setter for kommunens bruk av digital læringsanalyse, når behandlingsformålet er å identifisere læringsvansker hos eleven eller individuelt tilpasse opplæringen. Analysen er inndelt i to problemstillinger. Den første problemstillingen er om og i hvilken grad barn har et særlig vern under artikkel 22. Den andre problemstillingen er når bruken av digital læringsanalyse resulterer i en artikkel 22-avgjørelse. Formålet med oppgaven er å analysere gjeldende rett, og hvordan dette påvirker kommunens implementering av digital læringsanalyse i grunnskolen.