Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlevjer, Rune
dc.date.accessioned2022-04-04T08:22:33Z
dc.date.available2022-04-04T08:22:33Z
dc.date.created2021-11-09T17:48:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2000-9879
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2989438
dc.description.abstractStudien tar for seg et 3-ukers undervisningsopplegg med strategispillet Civilization IV i samfunnsfag i videregående skole. Spillet krever en systemorientert håndtering av komplekse samfunnsforhold, noe som er utfordrende og uvant for elevene. Jeg undersøker hvordan elevenes forhold til spill og spillkultur virker inn på hvordan de møter denne utfordringen, med et særlig blikk på kjønnsskiller. Studien har en sjangerteoretisk innfallsvinkel, med søkelys på sammenhengen mellom sjangerfelleskap, selvforståelse og mestring. Funnene viser at en gruppe av dataspill-entusiaster, nesten alle gutter, ble svært engasjert i spillingen, og brukte personlige erfaringer fra spillet til å reflektere over internasjonale forhold. For disse elevene fungerte læreren som en brobygger, en modell for hvordan gamer-identitet og skole-identitet kan fungere sammen. En gruppe av 5-6 jenter markerte derimot tydelig avstand til gamer-kulturen og sjangerfelleskapet, blant annet gjennom å overdrive og parodiere sin egen mangel på mestring i spillet. Her peker funnene også mot at kulturelle føringer om kjønn og teknologi spiller inn, delvis uavhengig av elevenes forhold til spillkultur og sjangerfelleskap. De spill-fremmede jentene var positive til ideen om spillbasert læring, men savnet skolens gjenkjennelige krav og arbeidsmåteren_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttp://130.235.140.157/nordidactica/article/view/22433
dc.titleCivilization IV i den videregående skolen: mellom fortrolighet og fremmedgjøringen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1952938
dc.source.journalNordidacticaen_US
dc.source.pagenumber80-102en_US
dc.identifier.citationNordidactica. 2021, 1, 80-102en_US
dc.source.volume11en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel