Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUlvik, Marit
dc.contributor.authorEide, Liv
dc.contributor.authorHelleve, Ingrid
dc.contributor.authorKvam, Edel Karin
dc.date.accessioned2022-04-26T07:43:13Z
dc.date.available2022-04-26T07:43:13Z
dc.date.created2022-01-28T14:00:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2992682
dc.description.abstractPraksis er en sentral og verdsatt del av lærerutdanningen, men læringsutbyttet blir ofte tatt for gitt og sjelden utfordret. Denne intervjustudien undersøker hvordan praksisopplæringens formål er oppfattet og erfart sett fra perspektivene til studenter, veiledere og ansatte i høyere utdanning (lærerutdannere). Målet med studien av de ulike perspektivene er å få ny forståelse for hvordan praksisopplæringen kan bidra til å innfri lærerutdanningens målsetning om en profesjonsrettet, helhetlig og sammenhengende utdanning. Funnene viser at selv om det hersker tilsynelatende enighet om formålet med praksis, finnes det spenninger og nyanser i aktørenes oppfatninger, og deres erfaringer tyder på utfordringer knyttet til å innfri det oppfattede formålet. Spenninger mellom aktørene er særlig knyttet til hva en helhetlig lærerrolle innebærer, og til hvilken rolle teori skal spille i praksisopplæringen. Ulike perspektiv kan utfordre hverandre og fremme en ny eller utvidet forståelse for lærerarbeid. Dette stiller imidlertid krav til samhandlingen mellom partene. Funnene viser at det er få møteplasser, uklare roller og uklare forventninger mellom de involverte. Avslutningsvis foreslås implikasjoner av studien.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePraksisopplæringens oppfattede og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiven_US
dc.title.alternativePraksisopplæringens oppfattede og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiven_US
dc.title.alternativeThe purpose of practicum – how it is perceived and experienced by various actorsen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 Marit Ulvik, Liv Eide, Ingrid Helleve & Edel Karin Kvamen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.23865/UP.V15.2949
dc.identifier.cristin1992525
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.pagenumber19-37en_US
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2021, 15 (3), 19-37.en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.issue3en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal