dc.description.abstract | Framveksten av nettbaserte musikkstrømmetjenester som Spotify, Tidal, og Apple Music har siden slutten av 2000-tallet tatt over som den vanligste måten å konsumere musikk på. Trenden er å ikke lenger eie musikken vår, i form av fysiske CD-er, kassetter, vinyl, eller til og med digitale kopier, men å bruke en nettstrømmetjeneste for å få tilgang til musikk når som helst. Strømmeplattformene gjør det også mulig for artister å publisere musikk i høyere hastighet enn før, og denne økte produksjonen av innhold resulterer ofte i problemer med sortering og filtrering. Strømmeplatformenes løsning på slike problemer er å implementere anbefalingsmotorer som opererer ved hjelp av brukerdata-drevne algoritmer, og smart applikasjonsdesign. Mens slike motorer er implementert for å løse problemer, delvis med sikte på å forbedre forbrukeropplevelsen, kan man ikke ignorere de potensielt negative effektene. Målet med denne oppgaven var å avdekke effekten av nettbaserte anbefalingsmotorer, og brukeropplevelsesdesign, på brukere av musikkstrømme-platformen Spotify, og å forstå hvordan musikkstrømme-plattformer endrer hvordan vi forbruker og oppdager musikk. Gjennom analyse av musikkstrømmeplattformen Spotify, og en kvantitativ undersøkelse av brukervaner og erfaringer med musikkstrømme-plattformen. Denne oppgaven består av tre hoveddeler. Den første hoveddelen av denne oppgaven handler om anbefalingsmotorer, som innebærer historien til anbefalingsmotorer, hvordan anbefalingsmotorer fungerer, hvordan anbefalingsmotorene til Spotify fungerer, og de ulike typene anbefalingsmotorer. Den andre hoveddelen er en analyse av Spotify, som fokuserer på å se på plattformen gjennom sentrale designteorier og indentifisere de viktige egenskapene til plattformen, som gjør den unik på sitt felt. Den tredje og kanskje viktigste hoveddelen av denne oppgaven består av en kvantitativ undersøkelse av brukervaner og erfaringer med musikkstrømme-plattformen Spotify. Nøkkelord: Digital kultur, nettbaserte musikkstrømmetjenester, Spotify, Tidal, Apple Music, iTunes, anbefalingsmotorer, anbefalingsalgoritmer, brukeropplevelsesdesign, brukergrensesnitt design, kvantitativ undersøkelse, Michael Schrage, Gestalt Theory, Jakobs Law of Internet User Experience. | |