Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkutle, Morten
dc.date.accessioned2022-06-09T23:42:26Z
dc.date.available2022-06-09T23:42:26Z
dc.date.issued2022-05-20
dc.date.submitted2022-06-09T22:00:14Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998199
dc.description.abstractFramveksten av nettbaserte musikkstrømmetjenester som Spotify, Tidal, og Apple Music har siden slutten av 2000-tallet tatt over som den vanligste måten å konsumere musikk på. Trenden er å ikke lenger eie musikken vår, i form av fysiske CD-er, kassetter, vinyl, eller til og med digitale kopier, men å bruke en nettstrømmetjeneste for å få tilgang til musikk når som helst. Strømmeplattformene gjør det også mulig for artister å publisere musikk i høyere hastighet enn før, og denne økte produksjonen av innhold resulterer ofte i problemer med sortering og filtrering. Strømmeplatformenes løsning på slike problemer er å implementere anbefalingsmotorer som opererer ved hjelp av brukerdata-drevne algoritmer, og smart applikasjonsdesign. Mens slike motorer er implementert for å løse problemer, delvis med sikte på å forbedre forbrukeropplevelsen, kan man ikke ignorere de potensielt negative effektene. Målet med denne oppgaven var å avdekke effekten av nettbaserte anbefalingsmotorer, og brukeropplevelsesdesign, på brukere av musikkstrømme-platformen Spotify, og å forstå hvordan musikkstrømme-plattformer endrer hvordan vi forbruker og oppdager musikk. Gjennom analyse av musikkstrømmeplattformen Spotify, og en kvantitativ undersøkelse av brukervaner og erfaringer med musikkstrømme-plattformen. Denne oppgaven består av tre hoveddeler. Den første hoveddelen av denne oppgaven handler om anbefalingsmotorer, som innebærer historien til anbefalingsmotorer, hvordan anbefalingsmotorer fungerer, hvordan anbefalingsmotorene til Spotify fungerer, og de ulike typene anbefalingsmotorer. Den andre hoveddelen er en analyse av Spotify, som fokuserer på å se på plattformen gjennom sentrale designteorier og indentifisere de viktige egenskapene til plattformen, som gjør den unik på sitt felt. Den tredje og kanskje viktigste hoveddelen av denne oppgaven består av en kvantitativ undersøkelse av brukervaner og erfaringer med musikkstrømme-plattformen Spotify. Nøkkelord: Digital kultur, nettbaserte musikkstrømmetjenester, Spotify, Tidal, Apple Music, iTunes, anbefalingsmotorer, anbefalingsalgoritmer, brukeropplevelsesdesign, brukergrensesnitt design, kvantitativ undersøkelse, Michael Schrage, Gestalt Theory, Jakobs Law of Internet User Experience.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectMichael Schrage
dc.subjectApple Music
dc.subjectuser experience design
dc.subjectJakobs Law of Internet User Experience.
dc.subjectrecommendation engines
dc.subjectiTunes
dc.subjectGestalt theory
dc.subjectDigital Culture
dc.subjectquantitative survey
dc.subjectrecommendation systems
dc.subjectuser interface design
dc.subjectSpotify
dc.subjectTidal
dc.subjectonline music streaming services
dc.titleDiscovering music in the streaming era: How online recommendation engines and application design influence users’ habits and discoveries in online music streaming services
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-09T22:00:14Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster's Thesis in Digital Culture
dc.description.localcodeDIKULT350
dc.description.localcodeMAHF-DIKUL
dc.subject.nus719906
fs.subjectcodeDIKULT350
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel