Sammenhengen mellom deltakelse i organisert idrett og positiv ungdomsutvikling hos norske elever i 1. klasse på videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2998955Utgivelsesdato
2022-05-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [166]
Sammendrag
Bakgrunn: Organisert idrett representerer en viktig arena for det helsefremmende arbeidet i Norge. Kunnskap om omgivelsene som fremmer mestring, tilhørighet, deltakelse og opplevelse av mening er av politisk interesse. Forskning tyder på at idrettsdeltakelse har betydning for ungdommers utvikling. Samtidig er aspekter vedrørende positiv ungdomsutvikling gjennom idrett lite undersøkt i Norge. Hensikt: Undersøke sammenhenger mellom organisert idrettsdeltakelse og karakteristikker som kan fasilitere positiv ungdomsutvikling (competence, confidence, character, connection, caring). Metode: Studien har benyttet data fra undersøkelsen «Helsevaner blant skoleelever. En WHO-undersøkelse i flere land» fra 2017/18, som er en landsdekkende spørreskjemaundersøkelse i regi av HEMIL-senteret ved UiB. Utvalget som ble undersøkt i inneværende studie bestod av 2204 elever i 1. klasse på videregående skole i Norge. Regresjonsanalyser ble utført for å undersøke sammenhengene. Resultater: Det var en signifikant positiv sammenheng mellom deltakelse i organisert idrett og competence, confidence, connection og character. Sammenhengen var sterkest for competence. Sammenhengene ble lite påvirket når det ble kontrollert for kjønn og sosioøkonomisk status. Kjønn modererte ikke de signifikante sammenhengene. Konklusjon: Idrettsdeltakelse i Norge er positivt assosiert med egenskaper knyttet til positiv ungdomsutvikling. Funnene bidrar med økt kunnskap omkring den organiserte idretten og egenskaper knyttet til ungdommers utvikling. Økt fokus på ungdomsutvikling i idretten og økt innsats for å inkludere flest mulig barn og unge i den organiserte idretten kan bidra til gunstige helsefremmende effekter. Background: Organized sports represents an important arena for health promotion in Norway. Knowledge regarding the conditions which promote mastery, connection, participation and experience of meaning is of political interest. Research indicates that participation in sports is of importance in youth development. Simultaneously, aspects regarding positive youth development through sports are to a lesser extent studied in Norway. Objective: Examine associations between participation in organized sports and characteristics that can facilitate positive youth development (competence, confidence, character, connection, caring). Method: This study has applied data from the 2017/18 «Health Behaviour in School- aged Children. A WHO-study across countries» study, which is a nationwide survey conducted by the HEMIL-center at UiB. The sample examined in the present study consisted of 2204 students in 1st grade in upper secondary schools in Norway. Regression analyses were performed to examine the associations. Results: There was a significant positive association between sports participation and competence, confidence, connection and character. The association was strongest for competence. Controlling for gender and socio-economic status had little impact on the associations. Gender did not moderate the significant associations. Conclusion: Sports participation in Norway is positively associated with characteristics connected to positive youth development. The findings contribute to increased knowledge regarding organized sports and characteristics regarding youth development. Increased focus on youth development in sports and efforts to include more children and young people in organized sports can contribute to favourable health-promoting effects.