Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFeenstra, Paul Arne
dc.date.accessioned2022-06-16T01:33:17Z
dc.date.available2022-06-16T01:33:17Z
dc.date.issued2022-05-19
dc.date.submitted2022-06-15T22:03:10Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998959
dc.description.abstractInternasjonal og nasjonal forskning på lærer-elev-relasjonen forteller at relasjonen er svært viktig for elevens faglige og sosiale utvikling. Mye av denne forskningen har foregått blant yngre elever. I Norge viser nyere forskning innen kroppsøvingsfaget i ungdomsskolen at ‘omsorg’ og ‘omsorgsfull undervisning’ er spesielt viktig for å bygge gode lærer-elev-relasjoner. Samtidig finner man at kroppsøvingsfaget ser ut til å favorisere noen elever foran andre. Det kan indikere at kroppsøvingslærere ikke møter og bygger gode relasjoner til alle elever. Hensikten med denne undersøkelsen er å identifisere hvordan yrkesfagelever og kroppsøvingslærere opplever lærer-elev-relasjonen i kroppsøvingsfaget i videregående skole. Studien har en kvalitativ tilnærming, med semi-strukturert intervju som metode. Fokusgruppeintervju er tatt i bruk som intervjuform. Utvalget består av tre elevgrupper og en gruppe med kroppsøvingslærere. Studiens funn er diskutert opp mot tilknytningsteori, Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell og tidligere forskning på lærer-elev-relasjonen. Elever og kroppsøvingslærere som deltar i undersøkelsen beskriver lærer-elev-relasjonen i kroppsøvingsfaget som kompleks og viktig. Deltakerne uttrykker at fagets årsramme setter tydelige begrensninger for utviklingen av lærer-elev-relasjonen. Samtidig opplever deltakerne at fagets egenart, som et sosialt og aktivt fag, kan være en fordel for utviklingen av gode lærer-elev-relasjoner og elev-elev-relasjoner sammenlignet med mer teoretiske fag. I det daglige møtet mellom kroppsøvingslærer og elev blir både emosjonell og instrumentell støtte beskrevet som sentralt. Beskrivelsene til både elever og lærere viser at emosjonell støtte er viktig i kroppsøvingsfaget, spesielt for elever med utfordringer. Samtidig viser funnene i undersøkelsen at den instrumentelle støtten i kroppsøving er sentral, fordi den ofte inneholder en emosjonell dimensjon, der læreren gjennom instrumentell støtte samtidig viser at hen bryr seg om elevene. Videre fremstår trygghet som en viktig del av både kroppsøvingsfaget, lærer-elev-relasjoner og elev-elev-relasjoner. Deltakerne uttrykker dette spesielt i forhold til yrkesfagklasser, fordi to yrkesfagklasser ofte settes sammen til en større kroppsøvingsklasse, og for elever med ulike utfordringer. Det kan indikere at kroppsøvingslæreren har en viktig rolle i å legge til rette for utvikling av gode elev-elev-relasjoner.
dc.description.abstractInternational and national research on teacher-student-relationships shows that the teacher-student-relationship is very important for students’ academic and social development. The research has largely been conducted amongst younger students. Newer research in the field of Physical Education (P.E.) amongst students in lower secondary school in Norway, shows that ‘caring’ and ‘caring teaching’ is especially important for establishing positive teacher-student-relationships. At the same time research shows that P.E. seems to favour some students over others. This may indicate that P.E. teachers do not meet and build positive relationships with all students. The purpose of this study is to identify how students in vocational programmes and P.E. teachers experience the teacher-student-relationship in P.E. in upper secondary school. The study has a qualitative approach. Semi-structured focus group interviews with three different student groups and one group of P.E. teachers have been conducted. This study’s findings have been discussed in relation to attachment theory, Bronfenbrenners ecological systems theory and previous research on teacher-student-relationships. The study’s findings show that the teacher-student-relationship in P.E. is described as both complex and important. The participants express that building positive teacher-student-relationships is considerably limited because P.E. is a small-scale subject. At the same time the participants experience P.E. as a social and active subject, which can be an advantage in the development of positive teacher-student-relationships, compared to theoretical subjects. Emotional and instrumental support is considered an important part of the teacher-student-relationship. The participants describe emotional support as vital, especially for students with psychological challenges. At the same time the findings show that instrumental support is central because it often holds an emotional dimension in which teachers can show students that they care for them. Furthermore, feeling secure stands out as a vital part of P.E., teacher-student-relationship, and student-student-relationships. This is especially important for students with psychological challenges and in vocational programmes, because two different classes are often taught together as one bigger group in P.E. This can indicate that the P.E. teacher has an important role in building positive student-student-relationships.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectLærer-elev-relasjon Elev-elev-relasjon Emosjonell støtte Instrumentell støtte Trygghet Årsramme Kroppsøving Videregående skole Yrkesfag Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell Tilknytningsteori
dc.titleLærer-elev-relasjonen i kroppsøvingsfaget i den videregående skole - en kvalitativ undersøkelse av yrkesfagelever og kroppsøvingslærere sine opplevelser av lærer-elev-relasjonen.
dc.title.alternativeTeacher-student-relationship in Physical Education in Secondary School in Norway.
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-15T22:03:10Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i pedagogikk
dc.description.localcodePED396
dc.description.localcodeMAPS-PEDIK
dc.subject.nus724112
fs.subjectcodePED396
fs.unitcode17-42-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel