Historiske fortellinger om 22. juli
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3000986Utgivelsesdato
2022-05-20Metadata
Vis full innførselSammendrag
Temaet for denne studien er lærebokfortellinger om terrorangrepene den 22. juli 2011. Masteroppgaven undersøker hvilke fortellinger som er tilstede i lærebøkene og hva slags funksjoner disse fortellingene har. Lærebøkenes innhold og fortellingens funksjoner vil ha betydning for hvordan hendelsene forstås av kommende generasjoner. Dette temaet belyses via følgende problemstilling: “Hva forteller historiefagets lærebøker om terrorangrepene den 22. juli 2011, og hvilke funksjoner har fortellingene?” Studien viser at fortellingen om 22. juli brukes i ulike sammenhenger. Terrorangrepene knyttes oftest til norsk innvandringshistorie eller internasjonal terrorisme. Funnene tyder på at fortellingene vektlegger høyreradikalisme og konspirasjonsteori. Dette bidrar til å synliggjøre Breiviks politiske motiv og ideologi. Studien anser angrepet på Arbeiderpartiets innvandringspolitikk som en grunnfortelling om 22. juli i lærebøkene. Kildematerialet består av lærebøker i historie for videregående opplæring utgitt i perioden 2013-2022, aktuell pensumlitteratur i historievitenskap utgitt i 2013 og 2021 og to lærebøker for samfunnsfag 10. trinn utgitt i 2016 og 2021. The theme of this study is historical narratives in schoolbooks about the July 22 terrorist attacks. On July 22, 2011, Anders Behring Breivik carried out a bomb attack on the government quarter in Oslo and a shooting massacre against the Workers' Youth League traditional summer camp on the island of Utøya. He killed seven people and wounded several others, and the material damage was extensive. The master's thesis examines which stories are present in the textbooks and what kind of functions these stories have. The content of the texts and the functions of the story will impact how future generations understand the events. Norwegian immigration history or international terrorism is the most common context for stories about the terrorist attacks. In addition, the findings suggest that the stories emphasize right-wing radicalism and conspiracy theories. Furthermore, these narratives make Breivik's political motive and ideology visible. Finally, the study considers the attack on the Labor Party's immigration policy as a basic narrative of 22 July in the textbooks. The source material consists of books in history for upper secondary education and middle school and current curriculum literature in historical science.