Rollen som skoleleder under en pandemi: En oppfølgingsstudie av norske skoleledere
Master thesis
View/ Open
Date
2022-06-17Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [62]
Abstract
Covid-19-pandemien førte til radikale endringer i skole- og utdanningsinstitusjoner verden over, hvor skolene måtte finne nye måter å løse sitt samfunnsoppdrag på. Skoleledere hadde en særskilt rolle i å tilpasse skolen til radikalt endrede betingelsene, og samtidig et viktig ansvar for å ivareta personale, elever og foresatte underveis. Denne studien er en oppfølgingsstudie hvor dybdeintervjuer ble gjennomført med ni skoleledere ved norske barneskoler. Formålet var å kartlegge noen skolelederes erfaringer med ledelse under en langvarig krise som Covid-19-pandemien, og hvilken innvirkning disse erfaringene har hatt på deres syn på egen lederrolle. Resultatene fra analyser gjennom systematisk tekstkondensering (Malterud, 2012) oppsummeres i fire hovedkategorier: (1) Økte krav og forventninger, (2) Ansvaret har blitt tydelig, (3) Har ikke stått alene, og (4) Innvirkning på egen lederrolle. Informantene forteller en historie preget av høye krav og forventninger, og en sterk ansvarsfølelse som leder i skolen under pandemien. Ulike kilder til støtte trekkes frem som avgjørende for håndteringen av krisen. Spesielt interessant er det at skolelederne beskriver en følelse av økt trygghet, mestring og læring i rollen som skoleleder, som et resultat av sine erfaringer i en usikker, krevende og langvarig situasjon som Covid-19-pandemien. The Covid-19-pandemic led to radical changes in schools and education institutions worldwide. The schools had to find new ways of solving their society mission. School leaders had a central role in adjusting the school to these radical changed conditions, and also an important responsibility for taking care of employees, students and their care takers. This is a follow-up study where in-depth interviews was conducted with nine Norwegian primary school leaders. The purpose was to map school leaders experiences during a long-lasting crisis such as the Covid-19-pandemic, and to address the impact of these experiences on their view on their role as a leader. The results from a systematic text condensation analysis (Malterud, 2012) are summarized in four main categories: (1) Increased demands and expectations, (2) A clarified responsibility, (3) Not alone, and (4) Impact on the leader role. The informants tell a story characterized by high demands and expectations, and a strong feeling of responsibility during the pandemic. In their work, different sources of support had a determinant role. Particularly interesting, the school leaders describe a feeling of soundness, mastering and learning in their role, resulting from their experiences during a uncertain, demanding and long-lasting situation such as the Covid-19-pandemic.