Når kan skip sies å være i havn, og hvordan påvirker det krav basert på Environmental Port Index
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015021Utgivelsesdato
2022-05-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Law [2626]
Sammendrag
Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Når kan skip sies å være i havn og hvordan påvirker det krav basert på Environmental Port Index (heretter EPI). Oppgaven oppstiller to sentrale spørsmål, for å besvare den overordnede problemstilling: (1) er hvordan definere havnens utstrekning i sjø, slik at det kan bestemmes om et skip er innenfor eller utenfor havnens grenser? (2) er hvordan vurderingene omkring disse hensynene vil påvirke krav til når EPI avgifter inntrer. Gjennom en komparativ analyse av norsk retts forståelse av i havn, og Common Law forståelsen av «arrived ship», forsøker oppgaven å finne en egnet definisjon på når et skip kan sies å være i havn i relasjon til inntredelse av krav basert på EPI. Konklusjonen er at havner som benytter seg av EPI bør kartfeste en grense for havnens utstrekning i sjø, med formål om å minske mengden forurensende utslipp i havneområdet.