Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAverlid, Constance Louise
dc.date.accessioned2022-09-09T23:35:43Z
dc.date.available2022-09-09T23:35:43Z
dc.date.issued2022-05-31
dc.date.submitted2022-07-05T22:01:27Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016991
dc.description.abstractMed bakgrunn i sosiale mediers fremtredende rolle i samfunnet, retter denne oppgaven søkelyset på hvordan influencere skaper intimitet på Instagram. Digital kommunikasjon er i konstant bevegelse som medfører endringer i samfunnet, der intimitet har tredd inn i offentligheten og brukes av influencere for å oppnå oppmerksomhet. Masteroppgavens problemstilling er: «Hvordan kommuniserer norske influencere intimitet på Instagram?». Oppgaven tar for seg et strategisk utvalg av seks norske mannlige og kvinnelige influencere og hvordan de kommuniserer om intime og private temaer på Instagram. Først utarbeidet jeg fire kategorier etter omfattende litteraturgjennomgang av feltet. Disse kategoriene fikk benevnelsen: 1) humor, 2) oppmerksomhet, 3) kropp og seksualitet samt 4) genuinitet. Deretter brukte jeg de fire kategoriene for å analysere influencernes innlegg på Instagram, gjennom kvalitativ tekstanalyse med en multimodal tilnærming. I analysen fremkom det at influencerne benytter de fire kategoriene som strategier for å skape intimitet i sin kommunikasjon, men de bruker de på ulike måter. Influencernes bruk av humor er avhengig av personlighet, også kalt deres Instagram persona, som er en overordnet strategi. Influencerne skaper intimitet gjennom oppsiktsvekkende oppførsel. De benytter seg også av nakenhet og kropp. Fellesnevnere for influencerne er intimitetskulturen de fremmer og benytter som strategi. Bruken av strategier for å skape intimitet varierer i liten grad mellom kjønn, men enkelte forskjeller som at de kvinnelige influencerne benytter kropp i større grad enn de mannlige, er fremtredende. De kvinnelige influencerne bruker også mer tid og tekst på å kommunisere rundt temaer som opptar dem, mens de mannlige er kortere og konsise i sin kommunikasjon. De mannlige influencerne utfordrer eksisterende normer knyttet til maskulinitet, fordi de fremstår mer feminine enn hva tradisjonelle normer tillater. Influencerne er eksempler på at samfunnsskapte normer er i endring når intimitet utspilles for offentligheten på Instagram.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectopinionsledere
dc.subjectintimitet
dc.subjectInfluencere
dc.subjectsosiale medier
dc.titleInstagram, influencere og intimitet: Å «være seg selv» på Instagram
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-07-05T22:01:27Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medier og kommunikasjon
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel