Show simple item record

dc.contributor.authorSolberg, Joachim Emil Bjørkheim
dc.date.accessioned2023-01-24T03:30:21Z
dc.date.available2023-01-24T03:30:21Z
dc.date.issued2022-12-16
dc.date.submitted2023-01-23T09:31:52Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3045592
dc.description.abstractDet overordnede målet med denne daglige dagbokstudien var å undersøke hvordan daglig autentisk lederatferd påvirker daglig jobbengasjement gjennom å tilfredsstille basale psykologiske behov (BNS) og øke graden av selvobservasjon blant de underordnede. Vi samlet inn data fra seilskuten Statsraad Lehmkuhl, i forbindelse med den Norske Sjøkrigsskolens 11 uker lange seiltokt over Atlanterhavet. Deltakerne i studiet var 87 kadetter med rullerende lederansvar. Kadettene fylte ut et daglig spørreskjema de 30 første dagene av seilasen. På dager hvor lederne fremviste autentisk atferd, som selvbevissthet, relasjonell transparens, balansert prosessering og et indre moralsk perspektiv, økte sannsynligheten for at kadettene opplevde en økning i jobbengasjement. Videre viste flernivåanalysene at BNS og selvobservasjon medierte sammenhengen mellom autentisk ledelse og jobbengasjement. Jeg diskuterer hvordan funnene kan bidra til litteraturen ved å argumentere for at ledere kan være en rollemodell for positiv atferd, og gjennom å rette søkelyset mot BNS og selvobservasjon som viktige elementer i påvirkningsprosessen.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the effect of daily authentic leadership on follower work engagement and to examine the mediating role of follower basic need satisfaction (BNS) and self-observation. Data were obtained from the sail ship Statsraad Lehmkuhl during the Royal Norwegian Naval Academy's 11-week voyage across the Atlantic. The participants of the study were 87 naval cadets with rotating leadership responsibilities. The naval cadets filled out a diary booklet for the first 30 days of the voyage. On the days when leaders used authentic leadership behaviors such as self-awareness, relational transparency, balanced processing and an internalized moral perspective, the cadets were more likely to experience an increase in work engagement. Moreover, the multilevel modeling analyses showed a mediating role of BNS and self-observation in the relationship between authentic leadership and work engagement. I discuss how the findings can contribute to the literature by arguing that leaders can act as role models for positive behavior, and by shedding light on BNS and self-observation as important elements in the process of influencing followers.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectjobbengasjement
dc.subjectself-leadership
dc.subjectdagbokstudier leader behavior
dc.subjectkvantitativ dagbokstudie
dc.subjectlederatferd
dc.subjectjob demands-resources model
dc.subjectselvledelse
dc.subjectjobbkrav-ressursmodellen
dc.subjectquantitative diary study
dc.subjectauthentic leadership
dc.subjectselvbestemmelsesteorien
dc.subjectdiary studies
dc.subjectselvobservasjon
dc.subjectself-determination theory
dc.subjectautentisk ledelse
dc.subjectself-observation
dc.subjectbasale psykologiske behov
dc.subjectbasic psychological needs
dc.subjectwork engagement
dc.titleDaglig autentisk lederatferd og jobbengasjement: Den medierende rollen til tilfredsstillelse av basale behov og selvobservasjon hos marine kadetter
dc.title.alternativeDaily authentic leader behaviors and work engagement: The mediating role of follower basic need satisfaction and self-observation
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-01-23T09:31:52Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeHovedoppgave psykologprogrammet
dc.description.localcodePROPSY317
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102
fs.subjectcodePROPSY317
fs.unitcode17-0-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record