dc.contributor.author | Solberg, Joachim Emil Bjørkheim | |
dc.date.accessioned | 2023-01-24T03:30:21Z | |
dc.date.available | 2023-01-24T03:30:21Z | |
dc.date.issued | 2022-12-16 | |
dc.date.submitted | 2023-01-23T09:31:52Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3045592 | |
dc.description.abstract | Det overordnede målet med denne daglige dagbokstudien var å undersøke hvordan daglig autentisk lederatferd påvirker daglig jobbengasjement gjennom å tilfredsstille basale psykologiske behov (BNS) og øke graden av selvobservasjon blant de underordnede. Vi samlet inn data fra seilskuten Statsraad Lehmkuhl, i forbindelse med den Norske Sjøkrigsskolens 11 uker lange seiltokt over Atlanterhavet. Deltakerne i studiet var 87 kadetter med rullerende lederansvar. Kadettene fylte ut et daglig spørreskjema de 30 første dagene av seilasen. På dager hvor lederne fremviste autentisk atferd, som selvbevissthet, relasjonell transparens, balansert prosessering og et indre moralsk perspektiv, økte sannsynligheten for at kadettene opplevde en økning i jobbengasjement. Videre viste flernivåanalysene at BNS og selvobservasjon medierte sammenhengen mellom autentisk ledelse og jobbengasjement. Jeg diskuterer hvordan funnene kan bidra til litteraturen ved å argumentere for at ledere kan være en rollemodell for positiv atferd, og gjennom å rette søkelyset mot BNS og selvobservasjon som viktige elementer i påvirkningsprosessen. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to investigate the effect of daily authentic leadership on follower work engagement and to examine the mediating role of follower basic need satisfaction (BNS) and self-observation. Data were obtained from the sail ship Statsraad Lehmkuhl during the Royal Norwegian Naval Academy's 11-week voyage across the Atlantic. The participants of the study were 87 naval cadets with rotating leadership responsibilities. The naval cadets filled out a diary booklet for the first 30 days of the voyage. On the days when leaders used authentic leadership behaviors such as self-awareness, relational transparency, balanced processing and an internalized moral perspective, the cadets were more likely to experience an increase in work engagement. Moreover, the multilevel modeling analyses showed a mediating role of BNS and self-observation in the relationship between authentic leadership and work engagement. I discuss how the findings can contribute to the literature by arguing that leaders can act as role models for positive behavior, and by shedding light on BNS and self-observation as important elements in the process of influencing followers. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | jobbengasjement | |
dc.subject | self-leadership | |
dc.subject | dagbokstudier leader behavior | |
dc.subject | kvantitativ dagbokstudie | |
dc.subject | lederatferd | |
dc.subject | job demands-resources model | |
dc.subject | selvledelse | |
dc.subject | jobbkrav-ressursmodellen | |
dc.subject | quantitative diary study | |
dc.subject | authentic leadership | |
dc.subject | selvbestemmelsesteorien | |
dc.subject | diary studies | |
dc.subject | selvobservasjon | |
dc.subject | self-determination theory | |
dc.subject | autentisk ledelse | |
dc.subject | self-observation | |
dc.subject | basale psykologiske behov | |
dc.subject | basic psychological needs | |
dc.subject | work engagement | |
dc.title | Daglig autentisk lederatferd og jobbengasjement: Den medierende rollen til tilfredsstillelse av basale behov og selvobservasjon hos marine kadetter | |
dc.title.alternative | Daily authentic leader behaviors and work engagement: The mediating role of follower basic need satisfaction and self-observation | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2023-01-23T09:31:52Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Hovedoppgave psykologprogrammet | |
dc.description.localcode | PROPSY317 | |
dc.description.localcode | PRPSYK | |
dc.subject.nus | 736102 | |
fs.subjectcode | PROPSY317 | |
fs.unitcode | 17-0-0 | |