Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPettersen, Marius
dc.date.accessioned2023-06-21T00:13:55Z
dc.date.available2023-06-21T00:13:55Z
dc.date.issued2023-06-02
dc.date.submitted2023-06-20T22:01:29Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072349
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker førsteårsstudenters erfaring med fagpodkasten Retocast. Den tematiske analysen baserer seg på empiri fra seks semi-strukturerte kvalitative intervjuer med studenter og to intervjuer med eksperter. Studieobjektet er begrenset til episoden fra Retocast som handler om argumentasjon. Denne blir også analysert og karakterisert i form av sine sjangerhybride trekk. Studien viser at den hybride formen viser seg å ha noen utfordringer når man som student behandler podkasten som et læremiddel. Forventninger knyttet til dramaturgi kolliderer med den strukturelle variasjonen til populærvitenskapelig sjanger. De viktigste karakteristikkene til podkast som medium er hvordan mediet i seg selv gir en opplevd variasjon fra litterære kilder og at mediet kan forme et medmenneskelig bånd gjennom muntlige samtaler. Dette sier informantene bidrar til enklere forståelse av teori. Innholdsmessig er det bruken av eksempler som blir utpekt som det viktigste elementet i Retocast. Eksemplene kontekstualiserer teorien som studentene skal forstå. De sier at forankringen til situasjoner i hverdagen har bidratt til bedre forståelse og at de føler seg tryggere på å bruke teorien i praksis. Spørsmålet er dog om det mine informanter sier er representativt for den større demografien av studenter. Jeg problematiserer at utvalget er basert på selvseleksjon og at de mest entusiastiske informantene sannsynligvis ikke representerer den typiske student. Entusiaster er dog gode kilder for å få frem potensialet i forskjellige verktøy, så jeg ser for meg at diverse funn i oppgaven min vil kunne inspirere til videre forskning.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectpodkast
dc.subjectstudenter
dc.subjectmedieerfaring
dc.subjectlæremiddel
dc.subjectpodcast
dc.subjecthøyere utdanning
dc.titlePODKASTER SOM LÆREMIDDEL I HØYERE UTDANNING En kvalitativ studie av førsteårsstudenters erfaring med hybrid sjangerutforming av fagpodkast
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-20T22:01:29Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medier og kommunikasjon
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel