dc.contributor.author | Ystaas, Oda Rømo | |
dc.date.accessioned | 2023-08-03T23:40:33Z | |
dc.date.available | 2023-08-03T23:40:33Z | |
dc.date.issued | 2023-05-29 | |
dc.date.submitted | 2023-08-01T22:00:48Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3082569 | |
dc.description.abstract | Jeg hevder at det er nyttig å lese Judith Butler og Pierre Bourdieu sammen for å forstå hvordan språk påvirker kjønn. Jeg argumenterer for dette ved å fokusere spesifikt på hvordan Bourdieu sitt konsept av habitus kan nyansere og klargjøre Butler sitt konsept av performitet. Grunnen til dette er at det er en vanlig feiltolkning av Butler sin teori om kjønnsperformitet at den kun er lingvistisk og voluntaristisk. Habitus, derimot, jorder den i det materielle og understreker kroppen i sentrum av lingvisitikken. Jeg argumenterer for dette gjennom en samlesning av Butler og Bourdieu der jeg poengterer deres motsetninger og tilknytningspunkter. Jeg går deretter over kritikken mot dem, både fra deres lesere og mellom hverandre. Jeg konkluderer med at deres teorier i kombinasjon forklarer best hvordan språk påvirker kjønn, til tross for vanskeligheten ved å føre dem sammen. Denne oppgaven sin kontekst er en feministisk lesning av Bourdieu; en innsats som blir gjort i både sosiologien og filosofien. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | Language | |
dc.subject | Gender | |
dc.subject | Judith Butler | |
dc.subject | Pierre Bourdieu | |
dc.subject | Habitus | |
dc.subject | Performativity | |
dc.title | Mellom Butler og Bourdieu: En undersøkelse av hvordan språk påvirker kjønn | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2023-08-01T22:00:48Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Filosofi mastergradsoppgave | |
dc.description.localcode | FILO350 | |
dc.description.localcode | MAHF-FILO | |
dc.subject.nus | 713505 | |
fs.subjectcode | FILO350 | |
fs.unitcode | 11-62-0 | |