Un arte de leer ruinas. Las ruinas como archivo en la obra de Antonio José Ponte
Master thesis
View/ Open
Date
2023-09-01Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [213]
Abstract
Denne oppgaven analyserer ruinene i den cubanske forfatteren Antonio José Pontes forfatterskap gjennom teorier om arkivet og ruinen, med utgangspunkt i ruinene i hans hybride bok, La fiesta vigilada (2007). Ponte sier selv at han skrev boken for å vise sin uenighet med det cubanske politiske regimets administrering av det nasjonale minnet. Oppgaven fokuserer på hvordan Ponte viser leserne denne uenigheten gjennom konkrete, håndfaste ruiner, i form av falleferdig arkitektur, levninger fra fortiden og menneskelige skipsvrak. Gjennom disse materielle, prøvbare ruinene viser forfatteren manipulasjonen som regjeringen har utøvd og fremdeles utøver over det cubanske minnet. Ved bruk av en analyse som tilsvarer Foucaults vitenarkeologi viser han hvordan bylandskapet, spor fra fortiden og en nøye tilpasset kulturarv kan brukes som verktøy for å styre befolkningens tankegang og for å skape det narrativet som regjeringen ønsker å formidle om Cuba. Gjenopprettingen og synliggjøringen av undertrykt kulturarv og tilslørte minner viser fram andre sider av den nasjonale hukommelsen. Gjennom å vise til konkrete hendelser i Cubas historie som bevis for den dårlige administreringen, og å gjennom ruinene argumentere for regjeringens bevisste forfalskninger og utelatelser, legger Ponte alt til rette for at leserne skal gå inn i debatten om det nasjonale minnet. Debatten om hvordan de skal ta tilbake byen, kulturarven og ikke minst tiden, som har frosset etter at den revolusjonære regjeringen kom til makten.