Turnover of IPS employment specialists within the implementation of the evidence-based practice ‘Individual Placement and Support’
Doctoral thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3134478Utgivelsesdato
2023-04-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I skrivende stund er lav sysselsetting av personer med psykiske lidelser et globalt problematisert fenomen. Individuell jobbstøtte (IPS) er en manualisert metode for arbeidsrehabilitering som i et solid antall randomiserte kontrollstudier fra ulike land viser seg effektiv for å støtte disse personene til å få og beholde arbeid. Likevel har implementeringen av evidensbasert praksis bydd på noen utfordringer. Turnover blant IPS-jobbspesialister har tidligere blitt problematisert som en av disse utfordringene, men per nå finnes det lite forskning på dette.
Turnover er sentralt som problemområde for implementeringen av enhver evidensbasert praksis ettersom det kan hindre effektiviteten av en intervensjon, kvaliteten på implementeringen og den følgende muligheten for opprettholdelse av tjenesten. I tilfellet IPS kan det forventes at turnover blant jobbspesialistene har en rekke negative effekter på tjenestemottakerne og organisasjonen. På tjenestemottakernivå kan turnover øke ventetiden for disse og bryte arbeidsalliansen med jobbspesialistene, som er essensiell for å oppnå og beholde arbeid. På organisasjonsnivå kan turnover hindre tjenesteytelse, øke kostnader og forårsake ytterligere turnover. På tross av høy turnoverrate på enkelte IPS-enheter og at robust teorigrunnlag viser at turnover er skadelig, finnes det ikke så vidt meg bekjent, studier som systematisk adresserer turnover blant IPS-jobbspesialister.
Denne avhandlingen utforsker turnover blant IPS-jobbspesialister i en naturalistisk implementeringskontekst av IPS i Nord-Norge.
Spesifikt var målene for avhandlingen:
1. Å estimere og forklare IPS-jobbspesialisters turnoverrate og prediktorer for turnover-intensjon (første artikkel)
2. Å utforske hvorvidt personlighetsprofilen til IPS-jobbspesialister er assosiert med jobbtilfredshet (andre artikkel)
3. Å utforske og forstå erfaringsfaktorer og prosesser som former IPS-jobbspesialistenes avgjørelser om å slutte i arbeidet
Som en del av mixed methods design benyttet studien en rekke validerte mål som ble oversatt til norsk, sammen med en semistrukturert intervjuguide, for å samle data fra et utvalg av IPS-jobbspesialister i Nord-Norge.
Den første artikkelen fant at 45% av IPS-jobbspesialister slutter i arbeidet. Deres turnover-intensjoner hadde robust assosiasjon med domenet Negativ emosjonalitet på Big-5, generell jobbtilfredshet, tilfredshet med nåværende jobb og veiledning, og meningsfylt arbeid. Artikkelen konkluderer med at arbeidsmiljøproblemer på tvers av organisasjoner som IPS-jobbspesialister erfarte kan være en årsak til deres negative arbeidserfaringer og assosierte høye turnoverrater.
Den andre artikkelen fant at Ekstroversjon, Negativ emosjonalitet og mannlig kjønn var longitudinelt assosiert med generell jobbtilfredshet hos IPS-jobbspesialister. Et annet funn viste at IPS-jobbspesialister på gruppenivå hadde en distinkt personlighetsprofil sammenlignet med generelle populasjonsdata. De skårte statistisk signifikant høyere på Ekstroversjon, Medmenneskelighet, Planmessighet og Åpenhet, men lavere på Negativ emosjonalitet. I lys av Big-5-teorien konkluderer artikkelen med at IPS-jobbspesialisters personlighetsprofil var passende for arbeidet. Funn relatert til personlighetsdomener som kan predikere generell jobbtilfredshet kan være nyttige for å forbedre rekruttering og seleksjon av kandidater til jobbspesialistrollen.
Den tredje, kvalitative artikkelen, viste at for de IPS-jobbspesialistene som sluttet i arbeidet, var det en ubalanse mellom faktorer som “tappet” og “næret” deres ønske om å bli i jobben. De tappende faktorene var relatert til arbeidsmiljøproblemer som oppstod tidlig i implementeringsprosessen. Artikkelen konkluderer med at å adressere arbeidsmiljøproblemer effektivt kan skape lavere turnoverrate blant jobbspesialister i fremtiden.
Oppsummert skaper funnene i avhandlingen en grunnleggende forståelse av turnoverprosessen hos IPS-jobbspesialister i en ekte implementeringskontekst. Denne kunnskapen kan hjelpe IPS-ledere å adressere arbeidsmiljøproblemer, med mål om å redusere turnoverrater i IPS-tjenester og forhindre turnover fra å gjøre skade på disse i fremtiden. At present, low employment rates of people who suffer from mental health problems are a globally problematized phenomenon. Individual Placement and Support (IPS) is a manualized vocational rehabilitation method, which is shown to be effective by a solid number of randomized-controlled studies in different countries in supporting people with mental health problems to gain and retain employment. However, the implementation of evidence-based practices comes with challenges. Turnover of IPS employment specialists has been previously problematized to be one such challenge, though as of now it has been scarcely researched.
Turnover is a subject of concern for the implementation of any evidence-based practice as it has been shown to hinder the effectiveness of an intervention, quality of the implementation and following possibility of sustainment. In an IPS context, it can be expected that turnover of IPS employment specialists has a number of negative effects on service users and the organization in question. On the service user level, turnover can increase time on a waiting list and disrupt working alliance with IPS employment specialists, vital for achieving and maintaining employment. At the organizational level, turnover can hamper service provision, increase service costs and further induce turnover rates. Nevertheless, despite reported high turnover rates in some IPS sites and the theoretical merit of turnover being detrimental, to my knowledge, there have been no studies systematically addressing turnover of IPS employment specialists.
The present dissertation explores turnover of IPS employment specialists in the context of the naturalistic implementation of IPS in northern Norway.
Specifically, the objectives were:
1. To estimate and explain IPS employment specialists’ turnover rates and the predictors of turnover intention (1st article)
2. To explore whether the personality profile of IPS employment specialists is associated with job satisfaction (2nd article)
3. To explore and understand experiential factors and processes that shape IPS employment specialists’ decisions to quit the role (3rd article)
As a part of the mixed-methods design, the study utilized a number validated scales, which were translated into Norwegian along with a semi-structured interview guide to collect data from a sample of IPS employment specialists in northern Norway.
The first article found that 45% of IPS employment specialists quit their jobs. Their turnover intentions were robustly associated with the Negative emotionality Big-5 personality domain, general job satisfaction, satisfaction with current work and supervision, and work meaningfulness. The study concludes that the cross-organizational work environment problems experienced by IPS employment specialists might be a reason for their negative job experiences and associated high turnover rates.
The second article found that Extraversion, Negative emotionality and male gender were longitudinally associated with general job satisfaction of IPS employment specialists. It was also found that as a group, the IPS employment specialists had a distinct personality profile when compared to the reference general population data. They were statistically significantly higher on Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness and Open-mindedness, while lower on Negative emotionality. In light of the Big-5 personality theory, the study concludes that IPS employment specialists’ personality profile was a good fit for the job. Findings related to the personality domains-predictors of general job satisfaction can be helpful in improving the recruitment and selection of candidates for the IPS employment specialist role.
The third qualitative article revealed for those IPS employment specialists who had quit the role there was an imbalance in factors that ‘drained’ and ‘nourished’ their wish to stay in the role. The draining factors were related to work environment problems, which originated during the early implementation period. The study concludes that by addressing the work environment problems, future turnover rate of IPS employment specialists might be effectively decreased.
In summary, the findings of the dissertation set a baseline understanding of the process of IPS employment specialists’ turnover in the real world implementation context. This acquired knowledge can be helpful for IPS leaders in addressing work environment problems with the goal of reducing turnover rates in IPS services and for preventing turnover from becoming detrimental in future.
Består av
Paper 1. Butenko, D., Rinaldi, M., Brinchmann, B., Killackey, E., Johnsen, E. & Mykletun, A. (2022). Turnover of IPS employment specialists: Rates and predictors. Journal of Vocational Rehabilitation, 57(1), 23-32. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3017569.Paper 2. Butenko, D., Rinaldi, M., Brinchmann, B., Brandseth, O.L., Killackey, E. & Mykletun, A. (2022), The personality profile of IPS employment specialists, and how it relates to job satisfaction: A longitudinal cohort study. Scandinavian Journal of Psychology. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3020638.
Paper 3. Butenko, D., Rinaldi, M., Moe C.F., Brinchmann, B., Wittlund, S., Killackey, E., Borg M., & Mykletun, A. (2024). “What I thought was the dream job was a little different than I had expected”: a qualitative study exploring turnover of IPS employment specialists. Journal of Vocational Rehabilitation. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3169247.