dc.description.abstract | Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke og belyse lærerens opplevelser av den nasjonale prøven i lesing. Problemstillingen jeg utarbeidet er: På hvilken måte bruker og opplever lærerne den nasjonale prøven i lesing på 5. trinn? For å spisse det mer utformet jeg fire forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene dreier seg om hvordan lærerne forbereder elevene, hvordan de bruker resultatene inn i leseopplæringen for å utvikle elevenes leseferdighet, hva lærerne mener om prøven som et kartleggingsverktøy, og hvordan man på en hensiktsmessig måte kan jobbe med prøven før og etter i undervisning.
Oppgavens teoretiske grunnlag er bakgrunnen for innføringen av nasjonale prøver, utformingen av den nasjonale prøven i lesing, gjennomføringen og formålet med dem. Det finnes en del forskning innenfor nasjonale prøver, og jeg har tatt med noe av det i min oppgave. I tillegg har jeg valgt å si noe om lesing som grunnleggende ferdighet og kort om den andre leseopplæringen, ulike lesestrategier og leseteori.
I oppgaven har jeg valgt å bruke mixed methods, eller metodetriangulering som er den norske oversettelsen. Forskningsarbeidet mitt inneholder derfor både en kvantitativ metode og en kvalitativ metode. Den kvantitative metoden var et digitalt spørreskjema som ble sendt ut og spredt over lærergrupper på Facebook, og det endte med et utvalg på 365 deltakere. Den kvalitative metoden var et dybdeintervju, og jeg valgte ut fire informanter av de deltakerne som la igjen kontaktinformasjon i spørreundersøkelsen.
Av funnene mine og drøftingen kommer det frem at lærerne både bruker og opplever den nasjonale prøven ulikt. Noen begynner med forberedelser på 4. trinn og andre begynner med de på starten av 5. trinn. Det var de som bevisstgjorde elevene på teksttypene, mens andre gikk gjennom oppgaveformene med elevene slik at de visste hva oppgavene spurte etter. Av funnene kom det frem at flertallet av lærere bruker resultatene som utgangspunkt for videre undervisning i norsk i hel klasse, men og som utgangspunkt for videre tilpasset opplæring.
Det er flere av deltakerne mine som oppgir at de synes den nasjonale prøven er et godt kartleggingsverktøy, men når det kommer til hvordan de jobber med forberedelser og bruker resultatene etterpå, varierer svarene de oppgir. En ting flere av deltakerne kommenterer, er derimot misnøye rundt publiseringen av resultatene og hvordan disse blir brukt av media og til sammenligning av skolene. | |