"Jeg vil ikke be om hjelp, for da ser hele klassen at jeg ikke får det til". -En kvalitativ studie av hvordan omvendt undervisning påvirker elevers og lærers erfaringer og oppfatninger i den videregående skolen.
Master thesis

View/ Open
Date
2024-05-31Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [61]
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker omvendt undervisning som undervisningsmetode i den videregående skolen. Forskningsdesignet for oppgaven er kvalitativt, og basert på semistrukturerte intervjuer. Oppgavens problemstilling er:
«Hvordan forstås begrepet omvendt undervisning av lærer og elever i videregående skole, og hvordan beskriver lærer og elever læringsutbyttet av omvendt undervisning»?
Forskningen ble utført ved en videregående skole, og informantene var en erfaren lærer og hennes elever fra en klasse med høytpresterende elever. Læreren hadde benyttet omvendt undervisning i flere år, og hadde gradvis utviklet og tilpasset sin tilnærming til denne metoden.
Både elever og lærer forstår omvendt undervisning som en pedagogisk tilnærming som krever høy grad av selvstendighet og forberedelser fra elevenes side. Elevene beskriver dette som en overgang fra tradisjonell lærerstyrt undervisning til en modell der de selv må ta mer ansvar for egen læring, og bruke mer tid på å forberede seg på forhånd.
Læreren har utviklet en mer fleksibel forståelse av omvendt undervisning gjennom erfaring og justeringer i sin praksis. Hun betrakter omvendt undervisning som en metode som gir elevene tilgang til læringsressurser i en godt strukturert digital form. Denne tilnærmingen krever at elevene forbereder seg selvstendig og viser selvdisiplin. I hennes forståelse, legges det vekt på at elevene får arbeide på egne premisser og i eget tempo, med stor vekt på valgfrihet og tilpasning til den enkelte elevs individuelle behov.
Elevene beskriver på intervjutidspunktet at de er usikre på læringsutbyttet ved omvendt undervisning. Læreren beskriver at omvendt undervisning har en helt tydelig positiv effekt på læringsutbyttet. Elevene har fått forbedrede karakterer, men det som er enda viktigere er at elevene i tillegg har utviklet viktige ferdigheter som selvstendighet og motivasjon for læring, ferdigheter hun legger vekt på at vil blir svært viktige for elevene når de skal studere videre i høyere utdanning. This master's thesis explores flipped classroom as a teaching method in the Norwegian upper secondary school. The research design for the thesis is qualitative, and based on semi-structured interviews. The research question is:
"How is the concept of flipped classroom understood by teachers and students in upper secondary school, and how do teachers and students describe the learning outcomes of flipped classroom?"
The research was conducted at an upper secondary school in Norway, and the informants were an experienced teacher and her students from a class of high-performing students. The teacher had been using flipped classroom for several years, and had gradually developed and adapted her approach to this method.
Both students and the teacher understand flipped classroom as a pedagogical approach that requires a high degree of independence and preparation from the students' side. The students describe this as a transition from traditional teacher-led instruction to a model where they themselves have to take more responsibility for their own learning, and spend more time preparing in advance.
The teacher has developed a more flexible understanding of the flipped classroom through experience and adjustments in her practice. She views the flipped classroom as a method that provides students access to learning resources in a well-structured digital format. This approach requires that students prepare independently and demonstrate self-discipline. In her understanding, emphasis is placed on allowing students to work on their own terms and at their own pace, with a strong focus on freedom of choice and adaptation to the individual needs of each student.
At the time of the interviews, the students describe being uncertain about the learning outcomes of flipped classroom. The teacher describes that flipped classroom has a clearly positive effect on learning outcomes. The students have improved their grades, but more importantly, they have developed essential skills such as independence and learning motivation, skills the teacher emphasizes will be very important for the students when they pursue higher education.