Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHenriksen, Marit Tynning
dc.date.accessioned2024-07-10T23:53:47Z
dc.date.available2024-07-10T23:53:47Z
dc.date.issued2024-06-03
dc.date.submitted2024-06-03T12:01:19Z
dc.identifierMEVI350 0 O ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140062
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har med hensikt å undersøke mellomtitler i moderne film. Oppgavens overordnede forskningsspørsmål er «hvordan kan mellomtitler anvendes i moderne film?». Oppgaven er strukturert ved at de tre filmene analyseres opp mot egne underspørsmål. Kapittelet om Verdens Verste Menneske (2021) undersøker hvordan mellomtitler strukturere narrativet, samt vurderer om mellomtitlene også kan sies å opptre som en egen narrativ aktør. Kapittelet om The Favourite (2018) undersøker hvordan mellomtitler kan sies å være en markør for stemningsendringer, samt belyser mellomtitlenes typografiske bidrag til filmens helhetlige visuelle uttrykk og stil. Kapittelet om Everything Everywhere All At Once (2022) undersøker hvordan mellomtitler kan sees på som et semiotisk verktøy som formidler både denotative og konnotative betydninger, og hvordan dette bidrar til filmens komplekse struktur. Resultatene fra analysen av de tre filmene viser tre ulike måter mellomtitler kan brukes på. De kan (1) strukturere narrativet, de kan (2) forsterke filmens visuelle stil og samtidig skape behagelige overganger mellom stemningsendringer i filmen, og de kan (3) skape denotativt og konnotativt meningsinnhold. Oppgaven viser at de filmatiske mulighetene med bruk av mellomtitler er store, men understreker også at videre forskning er både ønsket og nødvendig. Økt oppmerksomhet og akademisk interesse for dette temaet kan bidra til å forstå deres vedvarende relevans og innflytelse på filmkunsten.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectMellomtitler, moderne film, narrativ, tekstanalyse, semiotikk
dc.titleMellomtitler: En undersøkelse av deres betydning i moderne film
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-06-03T12:01:19Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medier og kommunikasjon
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel