dc.contributor.author | Bø, Sebastian Frost | |
dc.date.accessioned | 2024-07-13T00:22:36Z | |
dc.date.available | 2024-07-13T00:22:36Z | |
dc.date.issued | 2024-05-22 | |
dc.date.submitted | 2024-05-22T11:01:46Z | |
dc.identifier | FILO350 0 O ORD 2024 VÅR | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3140860 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven argumenterer for at Seneca mener den Stoiske progressoren – en person som henvender seg til Stoiske lærere med mål om å forbedre seg selv – kan skaffe seg dyd – et perfekt rasjonelt sinn bestående av praktisk og teoretisk kunnskap – ved å praktisere håndverket kalt filosofi. Det Stoiske progressoren vil, gjennom å praktisere filosofi, bruke teoretiske og praktiske filosofiske verktøy for å oppdage og fjerne feilaktige trosoppfatninger fra sitt eget sinn – en prosess som gradvis bringer progressorens sinn nærmere dyd. I denne karakterforbedringsprosessen vil de teoretiske verktøyene bli brukt først i en periode bestående av teoretiske studier. Etter dette, vil den Stoiske progressoren starte en daglig filosofisk rutine der hun bruker filosofiens praktiske verktøy for å legge merke til og fjerne feilaktige trosoppfatninger og til å hjelpe henne med å handle i tråd med det hun har lært gjennom de teoretiske studiene. For at karakterforbedringsprosessen skal lykkes er progressoren avhengig av faktorer som ligger utenfor hennes kontroll, for eksempel naturlige gaver. I tillegg til å praktisere filosofi, trenger dermed den Stoiske progressoren også hjelp fra skjebnen for å skaffe seg dyd. | |
dc.description.abstract | This thesis argues that, according to Seneca, the Stoic progressor – someone who approaches Stoic philosophical teachers with the goal of improving themselves – may acquire virtue – a perfectly rational mind consisting of practical and theoretical knowledge – by practicing the craft of philosophy. In practicing philosophy, the Stoic progressor will use theoretical and practical philosophical tools to detect and remove false beliefs from her mind, a process which gradually brings the mind of the progressor closer to virtue. In this process of character improvement, the theoretical philosophical tools will be used first in a period of theoretical studies. Following this period, the Stoic progressor will adopt a daily philosophical routine in which she will use the practical tools to spot and treat false beliefs in her character and to help her act in accordance with the prescriptions of her theoretical studies. However, the ultimate success of this process in the acquisition of virtue depends on things outside the control of the progressor, like natural gifts. Thus, in addition to practicing the craft of philosophy, the progressor will also need the help of fortune in order to acquire virtue. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | Seneca | |
dc.subject | Karakterutvikling | |
dc.subject | Stoisisme | |
dc.title | THE PATH TO VIRTUE
Character Improvement in Seneca’s Philosophical Writings | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2024-05-22T11:01:46Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Filosofi mastergradsoppgave | |
dc.description.localcode | FILO350 | |
dc.description.localcode | MAHF-FILO | |
dc.subject.nus | 713505 | |
fs.subjectcode | FILO350 | |
fs.unitcode | 11-62-0 | |