dc.description.abstract | Masterstudien «SMÅ FORSINKELSER = SMÅ NYANSEFORSKJELLER: En studie av suksessivt flerspråklige barns skriftspråklige norskferdigheter på 5. trinn» er skrevet av Åshild Drægebø. Temaet i studien er språktilegnelse hos suksessivt flerspråklige barn som begynner å lære norsk i en alder av 12 måneder og i forbindelse med barnehagestart. Studiens hovedformål er å undersøke om det finnes forskjeller mellom de skriftspråklige norskferdigheter til suksessivt flerspråklige barn og simultant flerspråklige og enspråklige barn, som har lært norsk fra de ble født, når de går på 5. trinn. Studiens funn gir et bidrag til den teoretiske diskusjonen om effekten av forsinket eksponering av språk de første leveårene versus effekter av flerspråklighet. Studien bygger delvis på en tidligere norsk studie, Schjetne (2020), og har følgende disposisjon: (1) introduksjon, (2) teori, (3) metode, (4) analysetilnærming, (5) resultat, (6) drøfting og (7) oppsummering.
Studiens overordnede forskningsspørsmål er: «I hvilken grad og hvordan skiller de skriftspråklige norskferdighetene til suksessivt flerspråklige barn (med en eksponeringsalder på 12 måneder) seg fra simultant flerspråklige og enspråklige barn (i norsk) på 5. trinn?», Det overordnede forskningsspørsmålet blir besvares gjennom masterstudiens tre underspørsmål:
1. I hvilken grad og på hvilken måte skiller norskferdighetene til de suksessivt flerspråklige barna seg morfologisk fra språket til simultant flerspråklige og enspråklige barna?
2. I hvilken grad og på hvilken måte skiller norskferdighetene til de suksessivt flerspråklige barna seg syntaktisk fra språket til de simultant flerspråklige og enspråklige barna?
3. I hvilken grad og på hvilken måte skiller det norske vokabular til de suksessivt flerspråklige barna seg fra det norske vokabularet til de simultant flerspråklige og enspråklige barna?
Masterstudiens empiriske datamateriale består av maskinskrevne narrativer, skrevet av suksessivt flerspråklige barn (n = 3), simultant flerspråklige barn (n = 3) og enspråklige barn (n = 3), basert på Mayer (1969) sin ordløse billedbok Frog, where are you?. Under den lingvistiske analysen ble det anvendt en utforskende tilnærming, hvor variasjoner mellom de suksessivt flerspråklige barna og sammenligningsgruppene ble kategorisert ut fra masterstudiens underspørsmål.
Analysens funn indikerer at de suksessivt flerspråklige barna (1) i mindre grad mestrer norsk grammatikk og vokabular, (2) i større grad har utfordringer med syntaks og (3) er mindre treffsikre leksikalsk sammenlignet med de simultant flerspråklige og enspråklige barna. Det er her viktig å bemerke seg at det i hovedsak er snakk om små nyanseforskjeller som opptrer hos enkeltinformanter. Analysen viser også at de suksessivt flerspråklige barna skiller seg aller mest fra de enspråklige barna. Resultatene støtter derfor både antagelsene om at andrespråkstilegnelsen til suksessivt flerspråklige barn kan påvirkes av alderseffekten og at det kan være effekter av barnas flerspråklighet, hvor flerspråklighetseffekten ser ut til å påvirke de skriftspråklige norskferdighetene til de suksessivt flerspråklige barna i større grad enn aldersfaktoren. | |