«Selv allverdens sol er ikke nok.»: En økokritisk lesning av noen Rolf Jacobsen-dikt
Master thesis
View/ Open
Date
2024-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [274]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg fem dikt skrevet av Rolf Jacobsen. De utvalgte diktene er «Flammen» fra Jord og jern (1933), «Sol i sorg» fra Hemmelig liv (1954), «Hyss – –» fra Headlines (1969), «Antenneskog» fra Pusteøvelse (1975) og «Sorry – –» fra Tenk på noe annet (1979). Diktene har en overlappende naturtematikk og har motiv som fjell, hav, flammer og sol. Problemstillingen i oppgaven er hvilke former for utvikling ser vi i natursynet i Jacobsens forfatterskap om vi analyserer det i et økokritisk perspektiv?
Gjennom et dypdykk i de fem utvalgte diktene har jeg forsøkt å finne ut hvordan natursynet i Jacobsens dikt har utviklet seg. Jeg har brukt teori fra Arne Næss’ dypøkologi og Timothy Mortons mørke økologi, diskuterer oppgaven om diktene har en humanistisk eller antihumanistisk dreining. Diktene er analysert opp mot hverandre, i lys av hvordan natursynet utvikler seg i løpet av Jacobsens forfatterskap. Gjennom analyser og diskusjon viser et økokritisk blikk at Jacobsen har futuriske tendenser, og at han går fra å ha et humanistisk syn på naturen, til et antihumanistisk syn. Til tross for dette, gjør ikke Jacobsen en total omveltning i sitt budskap om teknologiens farer, side vi kan se hans dommedagsvarsler allerede fra det i første diktet «Flammen» fra 1933 og helt fram til det siste «Sorry – –» i 1979. This assignment contains five poems written by Rolf Jacobsen. The selected poems are «Flammen» from Jord og jern (1933), «Sol i sorg» from Hemmelig liv (1954), «Hyss – –» from Headlines (1969), «Antenneskog» from Pusteøvelse (1975) and «Sorry – –» from Tenk på noe annet (1979). The poems have an overlapping nature theme and motivs such as mountains, sea, flames and the sun. This thesis aims to answer the following questio: What kind of development do we see in the view on nature in Jacobsen's writing if we analyze it through an ecocritical perspective?
Through a deep dive into the five selected poems, I have tried to find out how the view on nature in Jacobsen's poems has developed. I have used theory from philosopher Arne Næss and professor in english Timoth Morton. By looking at Arne Næss's deep ecology and Timothy Morton's dark ecology, the thesis discusses whether the poems have a humanist or anti-humanist tone. The poems are analyzed and compared in the light of how the view on nature develops in the course of Jacobsen's writing. Through analysis and discussion, an ecocritical view shows that Jacobsen has futuristic tendencies, and that he changes from a humanist view to an anti-humanist view on nature through his literary works. Despite this, Jacobsen does not drastically change his message about the dangers of technology, as we can sense his doomsday warnings already in the first poem «Flammen» in 1933, and right up to the last «Sorry – –» i 1979.