“American has become the neutral and standard English”: Pupils’ Attitudes Towards Standard and Non-standard Varieties of English in Norwegian Classrooms
Master thesis
View/ Open
Date
2024-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [213]
Abstract
Denne språkholdningsstudien undersøker norske elevers holdninger til fire engelske uttalevarianter. Dette omfatter standard britisk engelsk (Received Pronunciation), standard amerikansk engelsk (General American), nord-vest britisk engelsk (Northwestern British English) og sørstatsamerikansk engelsk (Southern American English). Masteroppgaven sammenligner funn med tidligere studier, i tillegg til å fylle gap i forskningslitteraturen. Dette innbefatter et særegent søkelys på sosiale settinger som kan prege språkholdninger, blant annet språkbakgrunn, massemedier og engelsk programfag, samt stereotypier som har grobunn i disse sosiale kontekstene.
Studien inkluderer 173 elever fra én ungdomsskole og én videregående skole i Vestland fylkeskommune. Det metodologiske grunnlaget er en tredelt spørreundersøkelse og fokusgruppeintervjuer. Den første delen av spørreundersøkelsen fulgte en indirekte metode, da elevene skulle lytte til og evaluere de fire engelske uttalevariantene på semantiske differensialskalaer. Den andre delen fulgte en direkte metode, da elevene oppgi sine språklige og kulturelle preferanser, i tillegg til å gi stikkordskarakteristikker av britisk og amerikansk engelsk. Den siste delen av spørreundersøkelsen hadde som formål å innhente personlig informasjon om blant annet kjønnsidentitet, massemedieeksponering, språkbakgrunn og programfag. Fokusgruppeintervjuene undersøkte tema i spørreundersøkelsen i enda større grad, særlig hvordan sosiolingvistiske klima kan påvirke språkholdninger og språkbruk.
Fra et helhetlig perspektiv indikerer resultatene en favorisering av standard amerikansk engelsk, tett etterfulgt av standard britisk engelsk, sørstatsamerikansk engelsk er rangert som nummer tre, og nord-vest britisk engelsk har lavest rangering. Evalueringene viser at standard amerikansk engelsk er mest sosialt attraktiv og har høyest lingvistisk kvalitet. Standard britisk engelsk mottar høyest evaluering knyttet opp mot status og kompetanse. Studien viser også til systematiske sammenhenger mellom språkholdninger og massemedieeksponering, språkbakgrunn, og engelske programfag. Økt eksponering for massemedier fører generelt til mer negative språkholdninger. I tillegg er ikke-etniske norske og halvt-norske elever mer positive til alle uttalevariantene enn etnisk norske elever. Elever som tar engelske programfag, evaluerer uttalevariantene mer positivt enn elever som ikke tar engelske programfag. Fokusgruppeintervjuene avslører at elever anerkjenner å tilpasse uttalen sin etter sosiolingvistiske klima og er særlig preget av den negative fremstillingen av britiske uttalevarianter i sosiale medier. Amerikansk engelsk anses derimot som mer populært, nøytralt og tilgjengelig til tross for at amerikanere betraktes som uintelligente.