Historiebruk og fotball-VM i Qatar 2022
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140890Utgivelsesdato
2024-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [255]
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan historie brukes av Qatar under fotball-VM ved å ta utgangspunkt i fotballstadionene som studieobjekt. Masteroppgaven undersøker historie brukt til nasjonsmerkevarebygging og ideologisk bruk av historie.
I 2022 ble Qatar den første arabiske nasjonen som var vertskap for verdensmesterskapet i fotball. Fotball-VM er en mulighet for Qatar til å fremstille landet på en positiv måte til et stort internasjonalt publikum. Arrangementet er også et felles øyeblikk for nasjonens innbyggere, der Qatar kan feire landets historie og kultur. Til mesterskapet har Qatar bygget seks nye og rekonstruert to fotballstadioner som kampene ble spilt på. Designet til de åtte stadionene representerer ulike sider av Qatar sin historie og kultur. Jeg har brukt representasjonsanalyse av stadionene og annet kildemateriale, for å analysere bruk av historie under fotball-VM.
Oppgaven argumenterer for at Qatar aktivt bruker historie for å skape en merkevare av nasjonen og konstruere nasjonale fellesskap. Nasjonsmerkevaren Qatar fremstilles som et trygt og gjestfritt land, der nomadeteltet i ørkenen representerer Qatar som en trygg havn og partner i Midtøsten. Qatar bruker historie for å fremstille landet som en moderne, innovativ og åpen nasjon. Landet forsøker også å fremstille sjenerøsitet og gavmildhet som en historisk verdi. Qatar bruker sin tidligere erfaring som sportsarrangør for å fremstille landet som en ledende sport- og arrangørnasjon. Masteroppgaven ser også på hvordan Qatar bruker historie for å fremstille landet som en ledernasjon for å ta vare på og fremme arabisk og islamsk historie.
Ideologisk brukes historie for å konstruere nasjonale fellesskap og for å legitimere herskerne i Qatar. Historie brukes for å skape en fortelling om Al Thani-familien som legitime herskere i Qatar. Historiebruken fokuserer på å fremme fellesskap og felles identiteter for nasjonen, og et bilde av Qatar som en samlet nasjon. Kildematerialet viser også hvordan historie brukes for å legitimere moderniserings- og utviklingsprosjekter i Qatar. Stadionene og nye utviklingsprosjekter kobles opp mot en historisk fortid, der Qatar vektlegger at fortidens tradisjoner og verdier vil videreføres inn i en moderne fremtid. This master thesis investigates how history has been used by Qatar during the FIFA 2022 World Cup. My chosen source material is the stadiums that were built and used for the 2022 World Cup. The master thesis looks specifically at how history has been used for nation-branding and for ideological purposes.
In 2022 Qatar became the first Arab nation to host the world cup in football. The world cup is a possibility for Qatar to showcase a good image of the country, to a large international public all over the world. The World Cup can also be a shared moment and event for the citizens in Qatar, and a moment to celebrate and remember the history and culture of the nation. Qatar has constructed six new and reconstructed two older stadiums, to host the matches during the World Cup. The design of the eight stadiums represents different parts of Qatar’s history and culture. This master thesis uses representation analysis of the stadiums and my source material, to analyse how history has been used during the World Cup.
The thesis argues that Qatar actively uses history to create a brand of the nation and to construct national identities. The nation-brand presents Qatar as a hospitable and safe nation, represented by the use of a traditional nomadic tent – the bayt al sha’ar. The tent is used to present Qatar as a safe and stable partner in the Middle East. Qatar uses history to present the country as a modern, innovative and open nation. Generosity is presented as a core value for the Qatari people. Qatar draws on the nations experience of hosting other sporting events, to present the nation as a leading host of sport events. I also show that Qatar tries to present the country as a preserver and promoter of Arab and Islamic history and culture, to take a leading regional position in the Gulf.
The thesis also argues that history is used to construct national identities and to legitimize the rulers in Qatar. History is used to promote a story where the Al Thani family is connected to the beginning and further development of Qatar. The use of history focuses on creating common and shared values and identities for the people in Qatar and presents Qatar as a united and strong nation. I also show how history is used to legitimize new development projects and modernization of the country. History and tradition is connected to new development projects, where Qatar argues that their traditions will be preserved and continued into a modern future.