Vaage og kunstnerromanen
Master thesis
![Thumbnail](/bora-xmlui/bitstream/handle/11250/3140894/51496461.pdf.jpg?sequence=3&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2024-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [280]
Abstract
Masteroppgave i nordisk litteraturInstitutt for lingvistiske, litterære estetiske studierUniversitetet i BergenVåren 2024Student: Pål Thrana JensenVeileder: Jørgen Magnus SejerstedTittel: Vaage og kunstnerromanenUndertittel: En komparativ nærlesing av Rubato (1995) og Det uferdige huset (2020)
Denne masteroppgaven er en komparativ tematisk nærlesing av Lars Amund Vaages Rubato (1995) og Det uferdige huset (2020) som kunstnerromaner. Det teoretiske bakteppet for sjangerlesningen blir gjort i tråd med Maurice Beebes bok Ivory Towers and Sacred Founts: The Artist as Hero in Fiction from Goethe to Joyce (1964), Ernest Blochs essay i antologien The Utopian Function of Art and Literature (1988). Carl D. Malmgrens artikkel: «From work to text»: The modernist and postmodernist Künstlerroman (1987), Roberta Serets bok: Voyage into creativity (1992) og et poeng fra Bo Jeffares´bok: The artist in nineteenth century English fiction (1979).
Alle disse ulike perspektivene blir anvendt i lesningen av Vaages to romaner, og samtidig knyttet opp mot en narratologisk diskurs. Den narratologiske analysen av romanene blir gjort med utgangspunkt i Rolf Gaaslands bok Fortellerens hemmeligheter (1999). Sammenlikningen av teoriene omkring kunstnerromanen viser at sjangeren blir definert på ulike måter. Mesteparten drøfter likevel i hvilken grad kunstneren i romanene kan sammenliknes med forfatteren selv. Dette blir ikke brukt som utgangspunkt for lesningene, men drøftet kort i oppsummeringsdelen. På tekstnivået hevder enkelte teoretikere at sjangeren må forstås ut i fra hovedkarakterens mer eller mindre avvikende personlighet fra en samfunnsmessig, ikke-kunstnerisk norm, mens andre påpeker at sjangeren vil skildre ulike sider av en kunstners utvikling ved hjelp av metaforiske reiser eller sett med teser og antiteser. Teoriene viser også til eksempler på sjangerspesifikke allegorisett og strukturprinsipper. Disse finner sted i Vaages romaner i ulik grad.
Oppgaven konkluderer med at Rubato og det uferdige huset er kunstnerromaner på to ulike måter. Rubato viser til spenningene mellom liv og kunst ved en kardang-allegori og en mangefasettert kunstnerskikkelse, mens Det uferdige huset presenterer leseren for en rekke karakterer som kan plasseres på ulike punkter i en skala mellom kunster og ikke-kunstner. MA thesis in Nordic language and literature Department of linguistic, literary and aesthetic studies University of BergenMay 2024Student: Pål Thrana JensenTutor: Jørgen Magnus SejerstedTitle: Vaage og kunstnerromanenSubtitle: En komparativ nærlesing av Rubato (1995) og Det uferdige huset (2020)
This MA thesis is a comparative thematic reading of Lars Amund Vaage's Rubato (1995) and Det uferdige huset (2020) as artist novels. The theoretical framework for genre analysis is aligned with Maurice Beebe's book Ivory Towers and Sacred Founts: The Artist as Hero in Fiction from Goethe to Joyce (1964), Ernest Bloch's essay in the anthology The Utopian Function of Art and Literature (1988), Carl D. Malmgren's article "From Work to Text: The Modernist and Postmodernist Künstlerroman" (1987), Roberta Seret's book Voyage into Creativity (1992), and a point from Bo Jeffares' book The Artist in Nineteenth Century English Fiction (1979).
All these different perspectives are applied in the reading of Vaage's two novels, while also being tied to a narratological discourse based on Rolf Gaasland's book Fortellerens hemmeligheter (1999). The comparison of theories about the artist novel shows that the genre is defined in different ways. However, most theories discuss to what extent the artist in the novels can be compared to the author himself. This is not used as a starting point for the readings but briefly discussed in the summary section. On the textual level, some theorists argue that the genre must be understood in terms of the protagonist's more or less deviant personality from a societal, non-artistic norm, while others point out that the genre will depict various aspects of an artist's development through metaphorical journeys or sets of theses and antitheses. The theories also refer to examples of genre-specific allegorical sets and structural principles. These take place in Vaage's novels to varying degrees.
The thesis concludes that Rubato and Det uferdige huset are artist novels in two different ways. Rubato refers to tensions between life and art through a universal joint allegory and a multifaceted artist figure, while Det uferdige huset introduces the reader to a range of characters that can be placed at various points on a scale between artist and non-artist.