Datavisualisering for studenter med lav til middels visuell kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141357Utgivelsesdato
2024-06-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [254]
Sammendrag
Denne oppgaven betrakter datavisualisering fra et interaksjonsdesignperspektiv. Mer konkret utforsker oppgaven hvordan brukeropplevelsen til datavisualiseringsgrensesnittet FUSE har blitt påvirket gjennom en designprosess hvor studenter har vært aktivt involvert. Som et supplement i forbindelse med hovedfokuset tilknyttet brukeropplevelse, fremhever oppgaven problemer knyttet til brukervennlighet og viser til de grafiske elementene som er mest fremtredende. I denne oppgaven har jeg fokusert på studenter med lav til middels visuell kompetanse. En forutsetning for prosjektet har vært at studentene skal forstå datamaterialet i grensesnittet. Dette skyldes at datamaterialet prototypen kommuniserer er kompleks. FUSE visualiserer utslippsdata av transportmidler i fylkene i Norge. Gjennom ulike visningsalternativer og muligheter for interaksjon kan studentene utforske datamaterialet. Designprosessen inkluderte metoder som intervju, fokusgruppe, workshop, prototyping og brukertesting for å sikre at prototypen imøtekom studentene sine behov og preferanser. En sentral del av prosjektet er forbundet med studentene sin utforming av datavisualiseringene. Denne tilnærmingen ble foretrukket for å tilpasse visualiseringene studentene sin visuelle kompetanse. Evalueringene av prototypen signaliserer få omfattende problemer knyttet til brukervennlighet og at datavisualiseringene innehar en fremtredende posisjon. I enkelte tilfeller hadde studentene motstridende behov og preferanser. Til tross for at det kan være utfordrende å imøtekomme motstridende subjektive behov indikerer hovedfunnene viktigheten av å prioritere brukeropplevelse.